Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av High Fidelity
Jo jag får svälja stoltheten och tugga i mig att det är en riktig j*a rookiefråga, men men... :oops:

I den hyfsat värdelösa manualen illustreras nån form av tapp sedd uppifrån med motorhuven öppen,
strax bredvid oljefiltret. Men den lyckades jag inte se alls med bilen upphissad och nog är det väl en plugg
som sitter under bilen som ska bort? Har googlat men inte hittat några bilder. Vore kanon om nån
har nån form av foto eller illustration där det klart och tydligt visar vad som skruvas av, alt. en vettig
förklaring på hur man går till väga.

Bonusfråga: Byta bränslefilter- Något särskilt att tänka på här?
Tyvärr är tanken inte tom så det verkar vara lite tryck i slangarna. Tänkte prova med klämmor framför/bakom
filtret för att slippa läckage.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Pluggen sitter under ja, tråget kan du inte missa, stort och rött. 25mm sexkant på pluggen. Skaffa en 25 mm hylsa om du inte har det, dra inte pluggen rund med skiftnyckeln. Lossa filtret, det kommer en skvätt olja där med. Nåt slags verktyg för filtret är bra, i nödfall kan man spika i en stor skruvmejsel i sidan på filtret och vrida med den.
Stryck lite olja på packningen på det nya filtret och dra dit det med handkraft, inte mer.
Sätt tillbaka pluggen med ny kopparbricka.
Fyll på 4 liter olja.

Bränslefilter är söligt att byta om man inte har utrustning för att suga ur det. Jag skulle inte vilja ligga under och byta det. Jag är väl bortskämd med lyft är klart... Klämmor på slangarna gör inte så mycket nytta, det mesta är i filtret. Man tömmer inte tanken, det är bara det i slangarna som rinner ut.
Lossa hela vaggan, tre skruv upp i golvet.
Lossa klämman runt filtret, en M6 som antagligen är fastrostad.
Under med en balja och släpp banjonipplarna med bensinen rinnande efter armarna.
Gör rent banjonipplar och hålskruvar, särskilt den som går ut från filtret.
Sätt ihop med nya kopparbrickor. (14 och 16 mm, två av varje.)
Du får hålla mot på filtret när du drar, plåten är formad sexkantig runt en mutter i varje ände på filtret. Tar man i för bra och slinter kan man göra hål i plåten. Drar man för löst tätar inte kopparbrickorna.
Sätt ihop. Gör några korta klick med startmotorn så hör du pumpen gå en sekund efteråt. Då fylls filtret med bränsle så du inte behöver mala så länge på starten.
Kolla så det inte läcker. Spruta på lite tunt rostskydd på filter och anslutningar.

Bränslefilter byts med 10500 mils intervall. Du skriver inte hur långt den har gått, men är 21000-servicen gjord på volvoverkstad är filtret bytt då. Isf går det till 31500 mil... Problem med igensatt bränslefilter är väldigt ovanligt. Det är vanligare att det rostar på det hål om det inte byts i tid. Så en kontroll och lite rostkydd är inte fel även om det inte är dags att byta.
Kanon, tack!

Bränslefiltret fick backning på besiktningen. "Läckande bränslefilter".
Var besiktningsmannen som sa att jag skulle byta. Olja tänkte jag passa på att byta samtidigt.

Den har bara gått drygt 7000 så filtret lär aldrig vara bytt.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Bytte bränslefilter på min farsas 940 pga läckage förra helgen. :D
Dra på bra med rostlösning före och låt verka en stund om du inte har bråttom, det gör underverk.
Fluffen skrev:Bytte bränslefilter på min farsas 940 pga läckage förra helgen. :D
Dra på bra med rostlösning före och låt verka en stund om du inte har bråttom, det gör underverk.
Ok. tack för tipset. Blir att börja med rostlösning på filtret. Så får det stå och dra till sig under tiden jag byter olja.
Hej!

Du får säga till om att få med nya packningar till bränslefiltret. Följer ej med om du köper ett original filter från Volvo.

Lennart 960

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]