Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvo 945
Hej
Jag har en 945 LTT-96 och vill ha info om hur man på ett enkelt, säkert (motorn ej går sönder) och billigt sätt kan öka effekten. Jag har hört talas om "pystrim" och "chippning". Finns det mera att göra? Vad betyder "pystrim" och "chippning"?
Syftet är att få ned förbrukningen via ökad effekt så att motorn jobbbar mindre. Går det? Tilläggas bör att jag kör permanent på 35% E85-inblandning. Jag kan inte något alls om detta så jag är tacksam för tips. Däremot är jag ganska händig av mig och kan säkert montera det som behövs.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Först lite turboteori: I avgashuset sitter en ventil (wastegate) som öppnar och släpper avgaserna förbi turbinen. Den styrs av en tryckklocka. Laddtrycket påverkar membranet i klockan så den börjar öppna när trycket närmar sig inställt värde.
Hoppsan, nu blev det ett hål i slangen till wastegateklockan! Då pyser en del av trycket ut där och ventilen öppnar lite senare. Det brukar man kalla pystrim. Vanligtvis använder man ett T-kors och en ställbar strypning.

Men nu är det så med de här motorerna att det enda som skiljer en lättryckare från en fulltryckare är just wastegateklockan. Byter du den så har du en fulltryckare. Och så slipper du hålla på med pys... Kör du på mer inblandning E85 kan du iofs höja trycket lite till eftersom etanolen har högre oktantal och därför tål mer laddtryck innan det knackar.

Men var försiktig, motorn ska helst tåla trycket med. Det är så tråkigt när man ser en vevstake som tittar ut på sidan av blocket... Sen räcker inte spridarna hur långt som helst heller. Med ren E85 behövs 30% mer bränsle, och höjer du laddtrycket får du in mer luft som också kräver mer bränsle. Höja bränsletrycket med en ställbar bränsletrycksregulator (BTR) räcker en bit.

Chiptrim är när man pillar på mjukvaran. Man byter helt enkelt ut ett EPROM som innehåller programmet i styrenheten.
av Volvo 945
Hej och tack Sparkz
Du verkar kunna en hel del om dessa bilar...

Vilken lösning rekommenderar du i rådande läge av de givna förslagen? Vilka pengar talar vi om gällande de olika alterantiven? Om "wastegaten" byts ska jag sluta med etanol då? Önskar gärna svar då jag är nyfiken på ditt förslag.

Per
av Volvo 945
Hej igen
Kollade runt lite och fann att du Sparkz sa att man ska byta tryckklockan men inte ventilen (är den fast)? Ett annat ställe sa att man ska byta ut wastegate-ventilen. Vad säger du (eller annan som läser detta)? Ska man byta ena eller bägge? Förklara noga eftersom jag är novis på detta.
av Siqqe
Wastegateklocka och tryckklocka är samma sak. Det är den som bestämmer när wastegaten på turbon ska öppnas och det är också den som påverkar wastegaten rent fysiskt så att avgaser leds förbi turbinen (= ej laddtrycksökning).

På LTT (B230FK, lättrycksturbo) sitter det en ej justerbar tryckklocka men det är fullt utbytbar mot en annan hårdare tryckklocka. På FT (B230FT, fulltrycksturbo) sitter det en justerbar tryckklocka där armen kan justeras in/ut för att öka/sänka laddtryck. Antingen byter du din nuvarande tryckklocka mot en FT-klocka eller så köper du en hårdare på t.ex. BSR, Autotech m.fl.

Observera dock att om du överstiger 0,5bar (kg) måste du även trycka in en annan mjukvara, en såkallad chipning. Dessa chip köper du antingen begagnad eller hos de flesta chiptillverkare (Viking, ATM, BSR, KL-Racing m.fl). Investera också i en laddtrycksmätare innan du börjar trimma!
av Volvo 945
Tack Sigge för svar

Jag ska köpa en laddtrycksmätare om jag hittar en till bra pris, annars kan jag kanske låna en. En begagnad FT-tryckklocka ska också införskaffas. Sedan är det väl bara att sätta igång. Jag kommer vid installation att upprätthålla denna tråd och ställa frågor som ni hjälpsamma förhoppningsvis läser. Bara att hoppas på att det finns beg FT-klockor att köpa överhuvudtaget! Det verkar som om vissa saker gällande 945:or är mer populära än andra, så som bakljus, turbodelar samt annat som jag vill ha och även andra tyvärr... :evil: I värsta fall får jag väl köpa nya grejor, hoppas bara att det finns i vettiga prisklasser, eftersom jag inte är beredd att lägga ut mer än nödvändigt. Barn kostar ju pengar och där är ju prio 1.

På återseende :D
av Siqqe
Volvo 945 skrev:Tack Sigge för svar

Jag ska köpa en laddtrycksmätare om jag hittar en till bra pris, annars kan jag kanske låna en. En begagnad FT-tryckklocka ska också införskaffas. Sedan är det väl bara att sätta igång. Jag kommer vid installation att upprätthålla denna tråd och ställa frågor som ni hjälpsamma förhoppningsvis läser. Bara att hoppas på att det finns beg FT-klockor att köpa överhuvudtaget! Det verkar som om vissa saker gällande 945:or är mer populära än andra, så som bakljus, turbodelar samt annat som jag vill ha och även andra tyvärr... :evil: I värsta fall får jag väl köpa nya grejor, hoppas bara att det finns i vettiga prisklasser, eftersom jag inte är beredd att lägga ut mer än nödvändigt. Barn kostar ju pengar och där är ju prio 1.

På återseende :D
FT-klockor dyker upp då och då på diverse annonser men det finns ju bildemonteringar också. Annars finns det 3:epartsprodukter att köpa också som brukar ligga på 500-1000 kr.
av 940 Turbo
tjenare du behöver nödvändigtvis inte byta wastgaten om du köper pysventil kan du höja laddtrycket bra ändå och det räccker med att lägga brickor mellan fästet och wastgaten så du flyttar ut den lite då får du också ut högre laddtryck kompisen har en 940 llt och han har 2 brickor emellan och pysventil och han får upp laddet till 0.9 bar visst han har ju iförsig 3" från turbon men innan dess hade han nog 0.7 bar i ladd tror ja och då går dom riktigt bra ändå så ett chipp och så mycke ladd du kan få ut så går dom kanonbra sen (drar ungefär jämt med 850 t5 som är orginal :twisted: ) fast du bör inte ladda över 1 bar med den iaf.
så en pysventil är inte så dyr och är lättare att få tag i en en wastgate så börja med det tycker jag de och ett chipp :)
av Siqqe
940 Turbo skrev:tjenare du behöver nödvändigtvis inte byta wastgaten om du köper pysventil kan du höja laddtrycket bra ändå och det räccker med att lägga brickor mellan fästet och wastgaten så du flyttar ut den lite då får du också ut högre laddtryck kompisen har en 940 llt och han har 2 brickor emellan och pysventil och han får upp laddet till 0.9 bar visst han har ju iförsig 3" från turbon men innan dess hade han nog 0.7 bar i ladd tror ja och då går dom riktigt bra ändå så ett chipp och så mycke ladd du kan få ut så går dom kanonbra sen (drar ungefär jämt med 850 t5 som är orginal :twisted: ) fast du bör inte ladda över 1 bar med den iaf.
så en pysventil är inte så dyr och är lättare att få tag i en en wastgate så börja med det tycker jag de och ett chipp :)
Pysventil kan ge oroligt höga laddtryckspeakar som orginalmjukvara inte klarar av att förse med bränsle. Att flytta ut wastegaten fungerar det också men svårt att få ut den såpass mycket som resulterar i 0,2-0,3 bar högre laddtryck.

Obs! Att flytta ut wastegaten/korta wastegatearmen för mycket kan leda till skenladd!
Användarvisningsbild
av Volvoduett1965
hej, kanske lite sent nu.. men hur som haver.. om någon skulle se det här.. är det här inte att rekomendera ? http://www.blocket.se/vastmanland/Stryp ... ?ca=11&w=3

är de nå tok som inte är bra eller ? Någon som skulle kunna ge mig en "shoppinglista" för min helt orginal b230 FK,? Vill ha ladd upp emot 0,7 -0,8 :)

Mvh Kallonen

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]