Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av deadmeat
Hej

Jag planerar att byta bil från s40 till större kärra och skulle behöva lite svar.
Jag har runt 30K att gör av med och har tittat på 945:or på blocket
och dom flesta kostar juh inte mer. Det jag undrar främst över är milen, folk jag har pratat med säger
att 30000 mil inte är någonting att snacka om på en sån bil.

Hur mycket soppa drar den? det blir främst stadskörning, åk och handla, till och från jobb osv.
Vad ska man ha för modell? det finns juh så hiskeligt med GL här å GLT där, jag är inte tt dugg hemma där.
Jag slipper helst en massa lull som elhissar, turbo och dyligt.

En svensk bil med lastkapacitet, det vill jag ha.

MvH Kött
Användarvisningsbild
av Fluffen
Alla 940 från halva -95 och frammåt har turbo, så då får du köpa en äldre 940 i så fall.
Milen kvittar på en sådan bil är min uppfattning bara den är välservad och välskött.
Min drar ca 0-8, 0-9 vid landsvägskörning.
Titta på några lämpliga innan du bestämmer dig så du får lite kött på benen. :wink:
av DDD
deadmeat skrev:Hej

Jag planerar att byta bil från s40 till större kärra och skulle behöva lite svar.
Jag har runt 30K att gör av med och har tittat på 945:or på blocket
och dom flesta kostar juh inte mer. Det jag undrar främst över är milen, folk jag har pratat med säger
att 30000 mil inte är någonting att snacka om på en sån bil.

Hur mycket soppa drar den? det blir främst stadskörning, åk och handla, till och från jobb osv.
Vad ska man ha för modell? det finns juh så hiskeligt med GL här å GLT där, jag är inte tt dugg hemma där.
Jag slipper helst en massa lull som elhissar, turbo och dyligt.

En svensk bil med lastkapacitet, det vill jag ha.

MvH Kött
945 classic eller 945 FTT 98 rekomenderar jag. Min drar c:a 1:1 i lugnt statstrafiktempo. Miltalen är inte så viktiga på en sådan bil. Går något sönder så är de lätta att laga med och så finns det gått om billiga reservdelar och trim.
Om du inte vill ha en massa utrustning så satsa på en 945 från årm 95 eller senare te.x en vanlig S 2,3. Det finns ganska olika snikutrustade versioner av dem. Se till att hitta en 945 med diffspärr bara vilket inte är så vanligt i 945 S 2,3.

MVH
Användarvisningsbild
av Claes74
instämer med ovanstående ang milen, leta istället efter en som är "fin " på ytan, inredning och sådant, kan ju variera en hel del trots samma miltal.
Finns ju en del att välja på så försök hitta en fin.
mina senaste 240:s hade gått 43000 respektive 47000 mil när jag sålde dem (samma drivlina i dessa som 940 upp till 95 ) utan några större rep.
av 945S
Jag har just en 945S 2.3 (230FD utan turbo), och den är förvisso trevlig, praktisk och pålitlig på de flesta sätt, men den drar för mycket bensin för min smak, runt 1,2-1,4 liter i blandad stadskörning. Jag skulle gissa på att turbomodellerna är snålare pga att man inte behöver varva iom ökat vridmoment . Motorkaraktären på 230FD:n är inte heller någonting man direkt njuter av.
Användarvisningsbild
av Claes74
den förbrukningen låter inte normal i mina öron, men du har rätt i att det inte är nån raket men som sagt pålitlig.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]