Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gangzstaerrol
Fick ovanstående bil gratis i går! Här till felet! Förre ägaren trodde det va luft masse mätarn men bilen vibrerar skakar som om den går på 2-3 cylindrar,den varvar inte över 3000 å stannar på tomgång jag kopplade ur luftmase mätaren men bilen går lika illa ändå! Tändkablarna är nybytta födelarlocket cirka 2 år gammalt,någon som har en ide! Resten av tändsystemet är oxå ganska nybytt! typ stift å liknande
Användarvisningsbild
av Claes74
hade LMM varit hel så borde det blivit någon förändring då du kopplade ur den.
Hitta en kompis som du kan byta med och prova.
av Gangzstaerrol
Claes74 skrev:hade LMM varit hel så borde det blivit någon förändring då du kopplade ur den.
Fick dit en fungerande bättre begagnad LLM i dag! ingen som helst skillnad! felkoden säger att knack sensorn är defekt ??! kan det ha inverkan! Ska skruva bort fördelarlocket å kika i morrn! Men vart ska jag leta fel sen???
Användarvisningsbild
av Claes74
Gangzstaerrol skrev:
Claes74 skrev:hade LMM varit hel så borde det blivit någon förändring då du kopplade ur den.
Fick dit en fungerande bättre begagnad LLM i dag! ingen som helst skillnad! felkoden säger att knack sensorn är defekt ??! kan det ha inverkan! Ska skruva bort fördelarlocket å kika i morrn! Men vart ska jag leta fel sen???

ta bort kancksensorn från blocket och slipa anligningsytan på blocket och på sensorn med sandpapper, skruva sedan dit den igen. det är en liten alumininumkloss med en elkontakt på som sitter bultad med en genomgående bult i blocket under insugsröret, ungefär mitt på blocket.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Knacksensorn kan inte göra att bilen går så illa, det måste vara nåt mer...
Stirra dig inte blind på elektroniken heller, gör en mekanisk översyn. Kompression, kamrem på märkningarna, tät katalysator, bränsletryck...
av Gangzstaerrol
Nu har jag kollat era tips och jag har bytt följande! Skruvat loss knacksensorn enligt ovanstående tips, bytt databoxen bytt luftmasse mätare. Bilen går att åka med när den är kall,dock blir den seg och slö för att sedan bli helt omöjlig att köra! Gasar man dör bilen tills den nästan stannar sen kan den varva till i gen å gå bra i 10 sekunder varpå den dör å stannar helt. startar du i gen blir det samma sak. Jag ryckte ur sladdarna till lambdan å då dör inte bilen på samma sett men blir slö och trög å rycker. Tänkte prova följande åtgärder 1 byta spjäll lägesgivare 2 bränsletrycksregulator 3 lambdasond (jag får grejerna gratis) Sen läcker även bilen från den främsta grenrörs packningen och någon sa att det kunde va felet!
Användarvisningsbild
av Claes74
Gangzstaerrol skrev:Nu har jag kollat era tips och jag har bytt följande! Skruvat loss knacksensorn enligt ovanstående tips, bytt databoxen bytt luftmasse mätare. Bilen går att åka med när den är kall,dock blir den seg och slö för att sedan bli helt omöjlig att köra! Gasar man dör bilen tills den nästan stannar sen kan den varva till i gen å gå bra i 10 sekunder varpå den dör å stannar helt. startar du i gen blir det samma sak. Jag ryckte ur sladdarna till lambdan å då dör inte bilen på samma sett men blir slö och trög å rycker. Tänkte prova följande åtgärder 1 byta spjäll lägesgivare 2 bränsletrycksregulator 3 lambdasond (jag får grejerna gratis) Sen läcker även bilen från den främsta grenrörs packningen och någon sa att det kunde va felet!
har en bekant som råkade ut för något liknande på sin, visade sig efter mycket om och men vara tändmodulen som var trasig.
liten platta av backelit och aluminium som sitter på vänster innerskärm(tror de va vänster iaf). den fck inte tillräcklug kylning så efter en stunds körning så dog bilen.och gick sedan inte starta innan den kylts ned.
känns lite dumt att be dig byta delar till höger och vänster men sånna här fel är inte lätta.
en sak är säker grenrörspackningen kan få din bil lite trött men inte ostartbar.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]