Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kudden
Hej.
När jag vrider på startnyckeln hörs ett tjut,men motorn startar som vanligt.Är det startmotorn som ger ljud ifrån sig eller nåt lager från den? Kan även höra ett vinande ljud vid gaspådrag.(det är inte remmarna).Vad sjutton är det?Mest på 2:ans och 3:ans växel.Är det någon som vet?? Det är en 90:a 230f.
Användarvisningsbild
av Röd med rostlagning
Kolla om generatorn går fritt, även om du kollade remmarna. På min hade den svarta skyddskåpan på generatorn hoppat ur led i fästet längst ned och låg och slog av kylflänsarna på generatorn, långsamt men säkert. Tjöt, fast det borde ha knackat eller vibrerat. Låter ingenting nu när kåpan är borta.
Användarvisningsbild
av Claes74
är det ett tjut som låter som en låg ihållande ton? skulle vara bra om man kunde ladda upp ljud här oxå :D

Har haft flertalet 740 och 240 med b230f och på alla de har jag haft ett ihållande tjut som hörs vid tomgång om du lyfter huven.
har aldrig hittat något men inget har heller gått sönder för mig.
tilläggas skall väl att alla bilarna gått 30000 mil +.
Detta kan komma från många ställen men jag skulle kunna tänka mig fläkten, vattenpump, servopump, generator(men den hade du redan kollat).
men som sagt mina bilar har inte tagit skada av detta och min far har haft samma ljud på sin 240, verkar vara medfött?
Användarvisningsbild
av Claes74
ops läste inte att det hörs mest på 2:an och 3:ans växel detta har aldrig hänt på mina bilar utan har som sagt varit ett ihållande tjut(som att metall ligger och gnider mot metall) när motorn är igån, har aldrig haft något med växlar att göra.

Du har inte kollat kopplingen?
av Lesjö
Kan var vattenpumpen. Impellern ligger otroligt nära motorblocket. Kan vid vissa temperaturer och när packningen blivit gammal ligga mot blocket. Inget farligt, men indikerar natt pumpen är på sluttampen. Att det varierar med motorvarvet kan bero på att ljudet uppstår pga vibrationer i impellerhjulet.
av kudden
det är ett högt tjut när jag vrider på nyckeln,och en dovare ton när jag drar på växeln.har försökt lyssna uner huven men vet i sjutton vad det kommer ifrån :???:
Användarvisningsbild
av Claes74
tjut när du vrider på nyckeln borde ju ha något med startmotorn att göra, det är inte så att kugghjulet från startmotorn inte släpper från startkransen?
Bara en ide men för att kolla måste man demontera starten, inget jättjobb iofs men onödigt om det inte är den.
bara en ide.
av 945S
Om ljudet kommer exakt under tiden som startmotorn går borde det väl vara just därifrån. Annars låter som sagt ett slitet lager eller en packbox eller dyl som skriker till innan den kommit upp i varv som sagt som en trolig källa.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]