Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag har läst de andra trådarna om problem med överväxel, men problemen liknar inte helt mitt. Följande krånglar:

Lampan för överväxeln på instrumentpanelen lyser inte alls, vare sig överväxeln är i eller ej.
Överväxeln hoppar inte alltid i när man trycker på knappen.
Överväxeln hoppar ibland ur när man kör, kan hoppa tillbaks in av sig själv, men oftast inte.
Reläet klickar som det ska, alltså inget krångel där.

Vad kan det vara för fel, och i vilken ordning ska jag felsöka för att komma undan så billigt som möjligt?

Jimmy
Lampa lyser ej = trasig lampa?
Hoppar i och ur under drift = för lite olja?, glappkontakt vid solenoid?, glapp i spakställ som gör att "4:e växel" kontakten glappar?
Finns många felkällor, det är bara att ta fram multimeter och det logiska tänkandet.

//Björn
Inuti växellådan finns en kolvpump med två kolvar som drivs av utgående axeln. O-ringarna på dessa kolvar brukar ge upp med de felsymptom som du beskriver. Pumpen ger oljetryck till kopplingen inne i växellådan via solenoiden. Denna koppling kopplar in resp ur planetfunktionen . Felet brukar uppstå när lådan blir genomvarm. Och mest vid lägre farter med bra gaspådrag. Inte alltför svårt att byta, men lådan måste tas isär. Lådan är av aluminium och brukar "ärga" mot de genomgående bultarna. Det är det största problemet. Men prova först att det elektriska fungerar enl tidigare inlägg.

Fått hem paketet från Aeromotors med n[…]

Volvo car UX

På grund av skiftet mellan vinter och v&arin[…]

Batterifråga?

Känns igen.

Den stora annons-tråden

En XC60 från 2017 med så pass få[…]