Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av johano
Hej!

Helt plötsligt låter bilen som Waldegård o gänget är ute o tränar, hål i avgasröret såklart.

Hålet hittade jag i främre röret, alldeles innan katalysatorn. Det lite konstiga är att det är absolut cirkelrunt, stort ungefär som en enkrona. Trodde det var lambdasonden som ramlat bort, men den sitter faktiskt kvar, ca. 5cm längre upp på samma rör och på motsatta sidan (inåt under bilen).

Frågan är: har det suttit något annat i detta hål, eller är det någon form av "extra"-plugg som ramlat ur?
Jag tänkte helt sonika bara svetsa igen det, men undrade om någon visste. Tycker bilen går något sämre, tvekar lite vid gaspådrag nu, men det kanske bara är inbillning eller en effekt av att avgaserna smiter ut fel väg?

Tack för svar,
Johan
johano skrev:Hej!

Helt plötsligt låter bilen som Waldegård o gänget är ute o tränar, hål i avgasröret såklart.

Hålet hittade jag i främre röret, alldeles innan katalysatorn. Det lite konstiga är att det är absolut cirkelrunt, stort ungefär som en enkrona. Trodde det var lambdasonden som ramlat bort, men den sitter faktiskt kvar, ca. 5cm längre upp på samma rör och på motsatta sidan (inåt under bilen).

Frågan är: har det suttit något annat i detta hål, eller är det någon form av "extra"-plugg som ramlat ur?
Jag tänkte helt sonika bara svetsa igen det, men undrade om någon visste. Tycker bilen går något sämre, tvekar lite vid gaspådrag nu, men det kanske bara är inbillning eller en effekt av att avgaserna smiter ut fel väg?

Tack för svar,
Johan
Låter som hålet för avgasdiagnos innan katalysator. Skall normalt sitta en skruv-plugg där. Har varit med om att muttern rostat bort, så det bara är ett hål där...då är det bara att svetsa igen. Finns gängorna kvar, tar man en lämplig bult och skruvar in.
det är ett annat lambda hål, man kan ha lambdan på grenröret, främreröret eller på katten, om bilen inte har lambda på främreröret så sätter man en skruv där som sagt! :)
Det är en mätplugg för att mäta avgaserna innan kat. Pluggen är M12*1,5, lambdasonden M18*1,5. Svetsa igen det bara, pluggen brukar inte lossa ändå så man får borra och svetsa på en ny mutter om man vill mäta.
Jag köpte en passande avgasklammer på Mekonomen. I den pressade plåthalvan till klammern finns ett hål. I detta hål satte jag in en kapad galvad bult med kullrig skalle utan mejselspår (vagnsbult). Sen var det bara att passa in skallen i hålet på avgasröret och dra åt. Har funkat i 8 år nu.
Lesjö skrev:Jag köpte en passande avgasklammer på Mekonomen. I den pressade plåthalvan till klammern finns ett hål. I detta hål satte jag in en kapad galvad bult med kullrig skalle utan mejselspår (vagnsbult). Sen var det bara att passa in skallen i hålet på avgasröret och dra åt. Har funkat i 8 år nu.
En enkel och fiffig lösning - såna gillar vi!
Jag plockar nog fram gassvetsen ändå, det är så sällan den får komma ut o luftas numer :)
Tack alla för alla snabba svar!

/johan
Nineforty skrev:Har också tappat den bulten och hade väl också tänkt svetsa igen hålet. Fast när jag läst detta blir det nog avgasklammerlösningen...
Tjrna,
Har hänt på mina 3 senaste 745 och 945-or. Jag tog en plugg från rörmokarn och kletade på lite avgastätning. Låste fast den med en rostfri rörklamma. Har funkat bra!
Lasse
Idag så lyckades jag nog med samma sak, efter lite kraftigare gaspådrag än mammas bil är van vid ;)

Men skillnaden är att jag bara har ett runt hål, ingen mutter eller liknande. Någon som har förslag på sak att göra om man nu inte äger en svets ännu? (och förslaget att köpa en svets känns inte så övervägt ;) )

//Rampitsch
Här passar avgasröret som just saknar mutter direkt.
Jag köpte en passande avgasklammer på Mekonomen. I den pressade plåthalvan till klammern finns ett hål. I detta hål satte jag in en kapad galvad bult med kullrig skalle utan mejselspår (vagnsbult). Sen var det bara att passa in skallen i hålet på avgasröret och dra åt. Har funkat i 10 år nu.

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014

På den äldre V60 modellen har inte 18&r[…]

Byglat spridarmotståndet ?