Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av T-rex
Hej!
som rubrik, vad skall man titta på vid köp? prestanda och bensinförbrukning? bilen har gått ca 24000 mil och är automat. har idag en 855 turbo 96:a aut.
Tacksam för svar, Mvh Thomas
av I.H.P
Hörsägen:
2,5l med automat drar INTE mycket mindre än 3,0l, den manuella bör dock vara mindre törstig.
//Björn
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
2,5:an är enligt min mening egentligen lite för klen för en så pass tung bil som en 960/965 faktiskt är och det har Volvo löst genom att montera en bakaxel med högre utväxling och därigenom får man en förbrukning som kan vara lika eller något lägre med 3,0:an. Runt litern eller strax där under får du nog räkna med på landsväg och 1-1½ i stan. Min 960 med 3liters motorn fast med 2,5:ans bakaxel drar blandad körning (lätt insprerande körning dock och läge S på lådan) 1,84l/mil... :) men då har jag konverterat den till etanoldrift, vilket gör att den drar 35-40% mer bränsle (räknar du om det till förbrukning på ren bensin så stannar det då på 1,1-1,2). En sak som jag märkt är att dessa vagnar är otroligt fartkänsliga. Det går att köra snålt om du håller dej runt 90-100 (då drar min 1,27 på E85 och omräknat till BF95 ca 0,8) men så fort du ökar farten till 110-120 börjar den att sluka bränsle med välbehag, ca en deciliter mer per mil. Den lägsta förbrukning jag haft på bensin var 1,05l/mil upmätt på en 250 mil lång bilsemester.

//David
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]