Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ergo10
Tjabba alla kunniga:

En fråga till er.

Har en 940 -97 LTT ( 230 FK ? ) som jag måste byta topp på. Vet ej vad den topp som sitter på har för nr, men motorn är orörd.

Frågan är...Kan jag sätta på en 531 topp med vx kam? ( gjord -92 )
Denna topp har suttit på en äldre bil utan turbo, men mig veterligen så är 531 en turbotopp.

Hoppas på ett givande svar då byte skall ske i helgen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
ergo10 skrev:Tjabba alla kunniga:

En fråga till er.

Har en 940 -97 LTT ( 230 FK ? ) som jag måste byta topp på. Vet ej vad den topp som sitter på har för nr, men motorn är orörd.

Frågan är...Kan jag sätta på en 531 topp med vx kam? ( gjord -92 )
Denna topp har suttit på en äldre bil utan turbo, men mig veterligen så är 531 en turbotopp.

Hoppas på ett givande svar då byte skall ske i helgen.
Toppen är den samma, men skillanden är kammen. Troligtvis är det en VX3-kam i "den nya" toppen från en B230FB-motor.
I en B230FK-motor hittar du en T-kam.
Däremot rekomenderar jag att behålla VX3 kammen, då T-kammen (även kallad blompinnen) inte är lika pigg.
av 940 Turbo
jag hade tagit hela toppen då 531:an som jag är ganska säker på att den ska vara mer portad orginal från volvo och lämpar sig mycket bra till en turbomotor än vad 530:in är. så du får ut bättre flöde genom dom så kallade svanhalskanalerna. Så jag hade tagit hela toppen och bytt rätt av så lär du nog känna bra skillnad :)
Senast redigerad av 1 940 Turbo, redigerad totalt 0 gånger.
av ergo10
Jocke S.

Tack och bock för detta, det gör allt mkt lättare för mig.
Såg senare idag att den topp som sitter på, är en 530..

Men följer ditt råd att ta 531:an med kam.

PS..Blompinnen (garv) DS.

940 turbo:

Tackar för det..

Ja, det blir nog allt så att jag tar hela toppen..
av 940 Turbo
hehe aa de låter kanon fasen nu blir man ju själv avensuk då man själv småletar efter en sån topp och kam det är eftertraktade grejer de :) du råkar inte ha nån mer liggande :P
av ergo10
940 turbo:

Hade faktiskt den till salu för ca ett år sen men det blev inget av då, sen föll det i " glömska " och tur var väl det för mig nu.

Tyvärr har jag bara den.
Batterifråga?

Men berätta då vilken modell och sort s[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]