Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _volvo__740_
hejsan har en 745-90a, har ett litet problem 1:ans säkring går. tog loss bensin pumpen idag men säkringen går fortfarande. den säkringen går även till motor kontroll nån som vet vad man skall undersöka då???
mvh/ peter
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Jag misstänker att säkringen smäller då du vrider på tändningen??
Vad händer om du tar ur säkring #11? Den kontrollerar förpump & förvärmning av lambda.
Användarvisningsbild
av _volvo__740_
ja det menade ja... ska jag ha en säkring i #1 när jag rycker ur #11:ans?
testade med att dra ur säkringen i #11 men inget händer, har fortfarande #1 ur, efter som den går direkt...
Användarvisningsbild
av Jocke S.
_volvo__740_ skrev:ja det menade ja... ska jag ha en säkring i #1 när jag rycker ur #11:ans?
testade med att dra ur säkringen i #11 men inget händer, har fortfarande #1 ur, efter som den går direkt...
Nej, ta ur säkring #11 och sätt dit en hel säkring #1. Smäller säkring #1 nu, så ligger inte felet vid förpump (i tank) eller lambda sondens förvärmning.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Felet ligger i styrenheten, eller luftmassemätaren, eller spridarrelät, eller tomgångsventilen, eller kablarna mellan bränslerelä och någon av dessa enheter är kortsluten till jord.

Du har väl rätt bränslerelä? Vilken motor har du?
Användarvisningsbild
av _volvo__740_
är inte säker just nu men tror de är 230f motorn. min lillebror har en lika så de ¨är väll bara byta och testa sig fram, spridarreläet? vart finns det?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
_volvo__740_ skrev:är inte säker just nu men tror de är 230f motorn. min lillebror har en lika så de ¨är väll bara byta och testa sig fram, spridarreläet? vart finns det?
Om du nu har B230F, så skall ditt ditt bränslerelä vara vit.
Spridarrelät (benämnes radioavstörningsrelä) sitter (troligtvis) på expansionskärlet.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Kabelhärva som skaver mot blocket under insuget har jag varit med om ett par gånger. Det är isf grön kabel till tomgångsventilen. Den passerar #3 i ett av de två grå kontaktstyckena bakom höger fjäderben. (Under tändspolen typ) Koppla isär det och se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av _volvo__740_
Drog isär kablarna där du sa, och nu gick inte säkringen... vilken av kontakterna är tomgångsventilen? kollade kablarna lite snabbt men såg inge fel, skall skruva lite å se om man hittar nått hål... men det kanske är tomgångsventilen som e skrot, kan bilen starta när kablarna är isär?
Batterifråga?

Men berätta då vilken modell och sort s[…]

Volvo car UX

Kört från Norrköping till Stoc[…]

Lätt åtkomligt, lossa luftslang och elk[…]

Handskfacksdelar S40

Hejsan. Jag är på jakt efter dom sm&ari[…]