Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Crille_B
Tjenare!!

Har 2 "enkla" frågor...
Bilen är en Volvo 740 -88 (B230F , M47 låda)

Tempmätaren fungerar inte som den ska, den åker lite hur den vill. Den fladdrar dock inte hela tiden utan den ligger ganska lågt för att sedan gå upp helt plötsligt till normaltemp och sen sjunka ner igen.. Den gör lite som den vill...
Satt ett tag och funderade på om det kan ha och göra med termostaten, men då borde den väl vara låg hela tiden?

Vad brukar vara felet? Mätaren eller givaren?
----------------------------
Sen en till sak, packboxen på växellådan (baktill, mot bakaxeln)
Går denna att byta på plats om man bara lossar kardanaxeln? eller blir man tvungen att ta ner lådan och ta isär den?

Mycket tacksam för svar!

/Crille
Crille_B skrev:Tjenare!!

Har 2 "enkla" frågor...
Bilen är en Volvo 740 -88 (B230F , M47 låda)

Tempmätaren fungerar inte som den ska, den åker lite hur den vill. Den fladdrar dock inte hela tiden utan den ligger ganska lågt för att sedan gå upp helt plötsligt till normaltemp och sen sjunka ner igen.. Den gör lite som den vill...
Satt ett tag och funderade på om det kan ha och göra med termostaten, men då borde den väl vara låg hela tiden?

Vad brukar vara felet? Mätaren eller givaren?
----------------------------
Sen en till sak, packboxen på växellådan (baktill, mot bakaxeln)
Går denna att byta på plats om man bara lossar kardanaxeln? eller blir man tvungen att ta ner lådan och ta isär den?

Mycket tacksam för svar!

/Crille
Beträffande tempmätaren, så låter det som att mätaren inte mår så bra... Inte helt omöjligt att felet ligger i spänningsregulatorn (brukar sitta i reostaten)...

Ang. packboxen mot kardan på M47, så lossar du kardan, medbringarmutter och drar av medbringaren med en avdragare.
Bänd ut tätningen och knacka in den nya (smörj läppen på den nya så den inte skadas vid monteringen).
Pressa tillbaka medbringaren och spänn muttern med 90-110Nm. Montera kardanaxeln.
Tack för svaret...
Mycket bra...

Jag har ett Yazaki mätarhus hemma, har dock inte hunnit kika om det är VDO eller Yazaki som sitter i bilen... Vart sitter spänningsregulatorn? och vad är reostaten?

Tack ännu en gång!

/Christoffer
Crille_B skrev:Tack för svaret...
Mycket bra...

Jag har ett Yazaki mätarhus hemma, har dock inte hunnit kika om det är VDO eller Yazaki som sitter i bilen... Vart sitter spänningsregulatorn? och vad är reostaten?

Tack ännu en gång!

/Christoffer
Spänningsregulatorn sitter i reostaten (som är den du vrider på för att öka/dämpa belysningen på reglage/instrument).
Testa med en annan reostat. Lödningarna på instrumentet kan vara dåliga, vilket också kan leda till att mätaren uppför sig som din.

För att utesluta givaren, kan du ta ett motstånd på 68 ohm och sätta mellan polerna på kabel-kontakten (till givaren) och vrida på tändningen. Mätaren skall här gå upp till rött fält.
Kanonbra förklarat får kika på det där till helgen...

Förresten, hur beter sig tankmätaren om tankarmaturen är trasig / om mätaren i mätarhuset är trasig? För som jag fattat det så gör dom på olika sätt beroende på vad som är trasigt... Min fladdrar ganska friskt nu och t.ex tutar man till så kan den flytta sig till ett annat läge..

/Christoffer
Crille_B skrev:Kanonbra förklarat får kika på det där till helgen...

Förresten, hur beter sig tankmätaren om tankarmaturen är trasig / om mätaren i mätarhuset är trasig? För som jag fattat det så gör dom på olika sätt beroende på vad som är trasigt... Min fladdrar ganska friskt nu och t.ex tutar man till så kan den flytta sig till ett annat läge..

/Christoffer
Temp- & soppamätaren är spänningskänsliga, varför dom får spänning via spänningsregulatorn som stabiliserar spänningen till ca 10 volt. Båda mätarna får spänning från samma regulator.
Okej... Nu var det inte riktigt så jag tänkte... Enkelt förklarat,

Hur beter sig tankmätaren om tankarmaturen är trasig?
Hur beter sig tankmätaren om tankmätaren i mätarhuset är trasig?

Jag var ut och kollade, det är ett VDO hus jag har..

/Christoffer
Crille_B skrev:Okej... Nu var det inte riktigt så jag tänkte... Enkelt förklarat,

Hur beter sig tankmätaren om tankarmaturen är trasig?
Hur beter sig tankmätaren om tankmätaren i mätarhuset är trasig?

Jag var ut och kollade, det är ett VDO hus jag har..

/Christoffer
Hur långt är ett snöre? :wink:
Om tankarmaturen är trasig, funkar antingen mätaren inte alls, eller funkar den ibland.
Om tankmätaren är trasig, är det samma symptom som ovan eller att mätaren fladdrar (hoppar upp och ner).
haha :) antagligen är det mätaren som är pajj då. Ska plocka isär det där och pröva att löda om och se ifall jag hittar några skador. Nu när jag var ut och skulle flytta bilen så visade den full tank, den ville inte röra sig när man tutade men dock om man slog lite på instrumentpanelen så rörde den sig direkt... Det "känns" nästan som att det är glappt nånstanns...

/Crille
Användarvisningsbild
av Sparkz
Hjälper det att banka är det instrumentet som är glappigt. Det kan vara svårt att se, man får oftast mäta för att hitta sprickan. Det är en plastfolie med kopparbanor så man får vara försiktig om man ska löda sprickan... Bättre att följa banan till befintliga lödningar och bygla med tråd. Sen kan det ligga i själva mätaren också...

Jag bankade instrumentbräda i de fyra åren jag hade min 745:a... lika pålitlig hela tiden, ett slag så hoppade mätaren upp.
Nytt UX

Vi håller oss i denna tråd. https://ww[…]

Volvo car UX

Hur kommer det sig att ni ändrar fläkt o[…]

Xenonljus xc60

Dessa köpte jag https://www.24.se/fordon/bilt[…]

Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intr[…]