Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av arvom
Har en 740-89 med 230F motor.Nu, när jag skulle byta fördelarlock såg jag,att det var lite olja på insidan av locket.Finns det någon tätningsring mellan toppen och fördelaren som inte tätar riktigt.(Fördelaren sitter bak på motorn).Är det svårt och byta tätningsringen själv isåfall.om det finns en.Vad kan det hända,om det samlas för mycket olja innanför fördelaren?
av Addekarlsson
Det sitter 2 o-ringar som förhindrar oljeläckage samt 1 packbox som förhindrar att olja kommer ut i fördelaren.
Packboxen finns inte att köpa på volvo...
O-ringarna kostar inte många kr på volvo.
Man lossar fördelaren från toppen. Sitter med 2 st skruvar. Märk upp hur fördelaren satt, så du får dit den rätt igen. Om du tänker dig att du står framför bilen, så brukar jag märka upp vid den högra skruven. Den på insugssidan alltså. För den kommer man åt utan problem. Då vet man sen att fördelaren kommer på rätt ställe igen.
Sen är det bara försöka pilla ut den där bakom. trångt är det, men det går. Byt o-ringarna och tryck dit kalaset på toppen igen.

Det värsta som kan hända om du har olja i fördelarlocket är att du får sämre eller ingen gnista på en eller flera stift. Det är alltså inget som går sönder, annat än att man får byta fördelarlock och rotor kanske. Men då har det gått långt.

Mvh/ Adde
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]