Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas88
Hej!

Jag äger en kanonfin volvo 740 från 87, men vid senaste besiktning så fick jag en tvåa på färdbroms hjulbroms höger fram anliggning. så nu undrar jag bara vad jag kan göra åt detta? kan man på nåt sätt rädda oket som sitter på bilen? kan det vara så enkelt så att glidpinnen fastnat och därmed att det blir anliggning? eller är det något än värre? jag har märkt att efter att jag kört en bit med bilen så kan det lukta väldigt bränt från höger fram, plus att fälgen blir väldigt varm det liksom ryker om den, och om man lägger handen mot den så bränner man sig rätt rejält. så enligt min kunskap så tror jag inte det går att rädda oket som sitter där nu, men har ni andra förslag så tar jag tacksamt emot dom. men då resten av bilen är i så fint skick kanske jag ska satsa på nya bromsok till fram eller vad säger ni?

Har sett att Biltema säljer bromsok till min bil för 499 kr/styck och det var ett väldigt bra pris tycker jag, har ni erfarenhet av Biltemas bromsok och belägg? är det något man kan sätta på bilen?
Hej!

Titta efter om klossarna sitter fast i oken. Ta lås dem och putsa bort rosten dels på klossen och dels på anläggningsytorna som klossen ligger ann emot. Ha lite kopparpasta på de rengjorda ytorna men se till att det inte kommer något på skivorna och bromsklossarna.
Innan du gör detta med klossarna ta och kolla oken. Ta en stor Pollygrip och tryck in bromskolven eller känn om sitter fast. Om den sitter fast så är det nog ett byte som gäller.
Dessa fel gör att det blir varm och lukter bränt när det sitter fast.
Ett tips! Gör jobbet på bägge sidorna.

Lennart 960
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]