Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en 944GL -94.

Den har en ojämn tomgång.
Rycker vid lugn körning.
Kyvstannar nästan vid Växling.(får i halsen).

Man kan säga att bilen går mkt jämt och fint i lite högre farter.
Tomgången är helt jämn i ca2 sekunder för att plötsligt hacka till och tvärsjunka några 100 varv, och sedan upp igen.
Detta känns även när man kör. (lite svårt att förklara men det är kanske någon som känner igen sig).

Har bytt luftfilter+tändkablar+stift+rotor+fördelare+rengjort spjällhuset.
Vad jag kan förstå så reagerar och funkar "tomgångsmororn och likaså spjällkontakten".
Spjällkontakten är korrekt justerad.

Mycket tacksam för tips och svar.
Vh Stefan Eråker. :?:
Ok "insugspackningen" bytt, men..... ingen skillnad.

I dag åkte jag en liten sväng med en arbetskompis. Hans 940gl-92 gick lika ryckigt som min.
I så fall så verkar det som om att det är ett vanligt fenomen. ?????

Tack för tipset om packningen....(mekarn)
Ge mig fler tips tack :D
Hej. Aldrig fel att spraya med startgas runt slangar och spridare,veckade röret innan spjällhuset "you name it" läcker det märks det genast på tomgången ty motorn ska vara igång. Funkar inte detta så rengör tomgångsmotorn,spraya kontakten till den också med typ 5-56,spraya kontakterna till spridarna,rengör stompunkterna i motorrummet,skruva loss svänghjulsgivaren och rengör även spraya i kontaktstycket till den. Kanske löda om pumpreläet,spridarreläet. Lite tips. Tror att alla bilar med elektronik drabbas av dessa fel när åldern gör sig påmind.
Okey Hemulen..
I morgon ska jag lägga ner nån timme på Bettan.
Mycke spray kommer hon att få.

Skämt å sidå.. tack för fina tips, börjar tröttna lite på att leta fel. :-O)

En fråga bara. VOLVO säger att 740/940 är kräsna på stift o kablar. (ska va VOLVO orginal)

Frågar man mindre verkstäder så säger dom att det inte alls är så viktigt.

Bytte från Biltema till Auto Experten, ingen skillnad bilen rycker ändå. :D
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]