Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Blue
Hej.
Bilen är en 940 -91 med motor 230 FB.
I dag på morgonen på väg till jobbet slutar bilen att svara på gaspådrag samtidigt som lampan för Lamdasonden tänds.
Motorn går jämnt på tomgång och man kan höra bränslepumpen surra vid start.
Möjligen är tomgången något låg, 700-800 RPM.
Vid gaspådrag bluddrar deb bara och kan någon gång pendla upp till 1500RPM.
Jag har inte kört någon diagnostik än. (Har printat ut schemat nu).
Jag har sökt här på det eminenta forumet men inte hittat något matnyttigt.
Någon som har något uppslag?
av Hemulen
Hej. Verkar ju som motorn inte får soppa. Om du har LH 2,4 system så har du två pumpar,en under bilen,en liten pump i bensintanken. Kan du höra om den funkar med örat mot tankhålet med motorn igång? Du kan även lossa returen och sätta på en stump bensinslang som går till ett lämpligt kärl,starta motorn och se om det kommer rejält med soppa. Soppafiltret kan ju även vara tätt men tycker då att problemet skulle kommit mer smygande. :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
LMM? Får du felkod 121 är de nog så...
Dra tillbaka gummit på kontakten och mät på #3.
Tändning på: 1,4 V
Tomgång: 2,5 V, ökar med luftmassan.
av Blue
Hemulen skrev:Hej. Verkar ju som motorn inte får soppa. Om du har LH 2,4 system så har du två pumpar,en under bilen,en liten pump i bensintanken. Kan du höra om den funkar med örat mot tankhålet med motorn igång? Du kan även lossa returen och sätta på en stump bensinslang som går till ett lämpligt kärl,starta motorn och se om det kommer rejält med soppa. Soppafiltret kan ju även vara tätt men tycker då att problemet skulle kommit mer smygande. :)
Hej.
Tack för funderingarna.
Båda pumparna går. Jag tror mer på något elektroniskt.
av Blue
Sparkz skrev:LMM? Får du felkod 121 är de nog så...
Tack för den, jag skall försöka med det så snart tid ges.
Kan tillägga att bilen under ett par minuter gick som den skulle för att sedan återgå till det felaktiga läget.
Jag körde bilen hem. Ca 9 km. Går alldeles utmärkt upp till 1500 RPM. Där ligger den magiska gränsen, lite över och man får syna vindrutan på nära håll.
av Blue
Blue skrev:
Sparkz skrev:LMM? Får du felkod 121 är de nog så...
Tack för den, jag skall försöka med det så snart tid ges.
Kan tillägga att bilen under ett par minuter gick som den skulle för att sedan återgå till det felaktiga läget.
Jag körde bilen hem. Ca 9 km. Går alldeles utmärkt upp till 1500 RPM. Där ligger den magiska gränsen, lite över och man får syna vindrutan på nära håll.
Jag var faktiskt just nu ute och mätte på #3.
Ger faktiskt just 1,4 V med tändning på och 2,5 V på tomgång.
Med tanke på felets art är det svårt att öka luftmassan.
Innebär detta att LMM är ok ?
Kan lägessensorn bak på svänghjulet eller fel på syresensorn ge den här typen av problem?
av DDD
Blue skrev:Innebär detta att LMM är ok ?
Det verkar som att den är ok.

Det kan vara ett fel på tändningen. Har kollat alla tänddelar på bilen? Det kan också vara en kombination av tändings och bränsletrycksfel har du kollat alla slangar, bränslepumpsrelä etc till bränslet?
Kolla felkoderna det är lättare att utsluta vissa saker då.
av Blue
DDD skrev:
Blue skrev:Innebär detta att LMM är ok ?
Det verkar som att den är ok.

Det kan vara ett fel på tändningen. Har kollat alla tänddelar på bilen? Det kan också vara en kombination av tändings och bränsletrycksfel har du kollat alla slangar, bränslepumpsrelä etc till bränslet?
Kolla felkoderna det är lättare att utsluta vissa saker då.
Hej igen.
Jag har kollat felkoder och fått på bränslesystemet 2-2-3 vilket skulle vara signalen från tomgångsluftventilen.
Kan det rimma med symptomen ?
Är det systemreläet som sitter vid höger stötdämpare?
av Blue
Bilen varvar så vackert igen.
Ta mig tusan var det inte tomgångsluftventilen.
Lite 5-56 i kontakten och prylarna funkar igen. ja-ja självdiagnostiken kanske inte är helt fel ändå.
Tack till Hemulen, Sparkz och DDD.
Bensinpriser v2

oljepriset är och förblir alltid volatil[…]

Går det att lägga till nya nycklar med […]

Stefans 968

En PCCM beställd. Bild.jpeg

Batterifråga?

Det batteriet du köper annorstädes f&oum[…]