Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rolle
Min volvo 945 -94 vibrerar och durrar i 80-90 km/h .Det durrar inte så mycket men märkbart och mycket irriterande vid speciellt längre färder.Har bytt knutkors men ingen förbättring.Kan kardan vara i obalans men det låter konstigt.Har också balanserat alla hjul.Bärlagret har jag också kollat men ser inga fel,kanske man borde byta i alla fall.Skall snart på lång semesterresa måste få det fixat före abnnars blir jag toooo
Användarvisningsbild
av enpc
Hej

Problem med kardan märks oftast vid acceleration och vid inbromsning.
Du säger att alla hjulen är balanserade och jag antar då att alla hjulmuttrar är ordentligt åtdragna :wink:. Jag tror att ditt problem är glappa styrleder i framvagnen (Vanligt på 945). För att kolla: Palla upp fronten på bilen så framhjulen inte belastas. ta sedan ett ordentligt tag om framhjulet på bägge sidor och försök vrida hjulet fram & tilbaka. om du då känner ett litet glapp och även hör ett klickande ljud så är det dags att byta leder. Detta ger under körning vibrationer i bilen.

Det kan ju förstås vara något annat än detta men eftersom detta är ett så himmla vanligt fel så tycker jag du ska kontrollera detta först.

Mvh enpc
av rolle
Durrandet känns inte i ratten utom i karossen.Bilen är automat .Om jag kör t.ex i 85 och lägger i neutralen så durrar det också.Det durrar inte mycket men märkbart så att det irriterar.
Användarvisningsbild
av enpc
Hmm ... pratade med en kollega. Han trodde att du nog tappat någon vikt sedan balanseringen eller att du har en skev fälg. Hur som helst när du upptäcker felet skriv en rad om det.

Mvh enpc
av rolle
Jag har försökt att lägga på andra fälgar.Köpte även nya sommardäck och balanserade på samma gång.Får väl lov och diva ned axeln och föra den till någon som balanserar.Jag hör säkert av mig.Kom gärna med andra funderingar och tips.Tack
Vilken mjukvara har ni?

Tycker ändå det är nice att den t&[…]

Finns det någon beskrivning på hur man[…]

Slog om till 12000 mil idag. I år blir det i[…]

Balans ljudsystem

Varit lite orolig iom denna tråd då […]