Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av front_one
Tjenare min bil la av häromdagen när min tant var ute å körde på mig å nåra polare. Självklart var klockan halv två på natten och minusgrader. Men men nu till felet. Bilen bara dog för mig inte ett enda hack eller poff utan den bara tvärdog.. Jag har bytt kablar, stift , rotor, fördelarlock, tändspole, tändmodul.Bensin pumpen går utmärkt och pressar fram bensin fin fint. Men nu tänder inte bilen till ens å jag har gnista och stiften är torra.. Idag i mitt desperata försök att få iordning på bilen så bytte jag förgasare men har fortfarande samma symptom.. Fattar fan inte vad det kan vara Hjälp mig snälla.. 740 b230A -85 ..// Förvirrad??
Användarvisningsbild
av igelkottar
Kolla om "minns inte vad ventilen heter mellan insug och förgasaren"
(har för mig att det har med att strypa soppan)
Om den inte funkar så är bilen näst intill omöjlig att starta.

Om du vrider på tändningen och sedan tar bort kabelskon som sitter
i toppen på den vetilen, sedan duttar du emot igen och då ska du
höra ett tydligt klick varje gång du går emot ventilkontakten.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Magnetventilen stänger tomgångskanalen när du stänger av för att den inte ska glödtända. Så om den inte öppnar finns det ingen tomgång, men den ska starta med lite gas.

Bränsle finns, gnista finns, står kammen rätt?
av front_one
Okej den ventilen funkar utmärkt och el fram till den funkar utmärkt.. Idag när jag kollade bilen så var slangen från vakumtanken helt igen mösed så jag bytte den men satte aldrig dit backventilen igen eller vad det var. Sen var det en vakum slang som var vit som gick in mot kupén som satt i den slangen den satte jag inte heller dit.Jag har inte kollat om kammen är fel men borde den iallafall inte tända till eller styr den bensin ? Bränsle finns, gnista finns.. Tack för alla svar men vill ha fler
av front_one
Kan kammen ha hoppat om bilen inte tänder.. ALLT är kontrollerat och bytt.. Får gnista men stiften är torra (får bensin)

Håll dig till din tråd! *flyttar*
/Sparkz
Användarvisningsbild
av Sparkz
Har remmen gått av snurrar inte fördelaren --> ingen gnista.
Har den bara kuggat över blir det gnista, men vid fel tidpunkt.
av front_one
Hejsan nu är problemet fixat tänder på kamremmen hade gått av så den hade hoppat en hel del stiften var torra pga bensinen gick in i avgasventilen istället. Men nu är kammen bytt och efter allt fix så går bilen bättre än nånsin. TACK för alla bra svar
av freks
hallå, har läst den här tråden och tror att jag har samma problem som du hade. Tänkte bara fråga ifall motorn inte slog alls för dig? Jag har gnista, stiften är torra och den slår inte ens när jag sprutar in startgas. Den går bara runt runt. Var det lika för dig också eller kunde du få den att slå något slag?

mvh =)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Öppna bara oljelocket och titta om kammen snurrar när nån kör på starten. Är remmen av står den still.
Batterifråga?

Varför inte bara öppna och kolla? Intres[…]

Jag antar att det är säkring 8 i kupe'n […]

Upptäckte i veckan att RTTI,n verkar ha hoppa[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Hej Har en 2015 V60 där RTTI,n inte fungerat […]