Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sunray
Så var det dags igen. Motorn trycker ut massor av olja i insuget så när jag skruvar bort insugsslangen och vickar på den så rinner det ut olja.
Luftfiltret är även genomsurt av olja. Detta medför att den bränner olja med ett stort rökmoln bakom bilen och dålig gång.Detta är andra gången på några månader som det blir så här. Förra gången gjorde jag rent vevhusventilationen, bytte till DYR olja, luftfilter och gjorde rent överallt och sen har bilen gått ett par månader utan problem. Men blåser jag i slangen som går från vevhusvent så känns det som att det är öppet där och annars skulle den väl inte kunna trycka ut olja till insuget om det var stopp? Låter jag oljelocket ligga löst så ligger det bara och skallrar lite och det tyder väl på att det inte är något övertryck i vevhuset? Förra gången när det blev så här så bytte jag topplock och toppackning (i onödan kanske).
Grejen den här gången är att vattentempmätaren inte går upp lika högt som förut . Kan det vara en blåst toppackning i alla fall? Har bra komp.
Problemet är att jag inte fattar från vilket håll oljan kommer ifrån. Den kan väl inte trycka ut olja från toppen och ut till insuget? Oljan måste väl komma från slangen som går från vevhusvent till den grova slangen som sitter på insuget.
Någon som har några bra förslag så blir jag väldigt tacksam. Jag är helt lost här fast jag pysslat mycket med bilar.... ??:-/
Användarvisningsbild
av Sparkz
Oljefällan har två anslutningar mot blocket, en för vevhusgaserna och en retur för oljan. Låter som den senare är tät. Ta loss oljefällan och låt den bada i avfettning en stund och spola ur. Eller köp ny, jag har för mig att det inte var dyrt alls.
Var försiktig när du tar loss den, oljereturen är en slang som sticker ner i tråget och sitter med en klämma på oljepumpen. Om den följer med upp får du ta ner tråget för att få dit den igen.
Oljelocket ska suga fast lite på tomgång om du lägger det löst. Kolla den lilla slangen och nippeln i insuget.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]