Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 2 loud
Har en gammel volvÖ 740 -88 med en B230E motor ( asså mekanisk insprutning) den har ett "intressant" problem ,, jag är bilmekaniker så den generella kunskapsnivån är hög ,, well bilen är för övrigt välservad och har precis bytt främre Bränslepumpen ,filter och relä , själva problemmet är att IBLAND så hugger/tvekar bilen när man kör RAKT framöver ojämnheter ,, och ALLTID när man svänger VÄNSTER ,,, ,, svänger man över till HÖGER så sticker den som en raket ( alltså som den ska ) .. fäller man plattan i mattan rakt fram med ettan i så varvar den ORENT upp under belastning och rpmmätarna får "flipperspel" ,, efter ca 20-30 sek på WOT så DÖR motorn och det återstartar så fort man vrider på nyckeln ,, på tomgång efter man har svängt vänster eller kört på guppig väg så går den stabilt men med vissa oregelbundena återkommande "missar" men den kan även vara en dröm på tomgång ,, som sagt tryckpumpen är sprillans , har för mig att tryckpumpen "tjuter" om tankpumpen inte levererar rätt ,, eftersom störningen verkar vara "skak"relaterad känns det som det bör vara ett elfel ,, skulle strömmen till bakre pumpen brytas tar det ju iallfall en viss period innan du märker nått på motorn men detta sker DIREKT du enns tänker "vänster"

börjar fasen fundera på katalysatorn , om kroppen i den är lös så kan den täppa till och på så sätt kväva motorn ,, ska iväg och kolla direkt ) men är det någon annan som haft liknade fel och kan guida mig lite i detta (ganska intressanta ) Mörker ;-//
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kolla hallgivaren! Inte ovanligt att kontakten sitter löst så kablarna kortsluter...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, särskilt när varvräknaren får spel samtidigt. Vänstersväng, motorn rör sig lite åt höger och sträcker i kabeln.

E-motor = ingen kat.
av 2 loud
Oki ,, jo det e nog ett bra ställe och kolla ,, som sagt känns som ett "elfel" och jepp stämde det sitter ingen cat på bilen ,, det var en info jag fick av polarna som har bilen ( att det sitter en cat på asså ) ska kolla HALLGIVAREN då .. tackar
av Ralli
kolla det och du menar bränslepumpen i tanken då (matar) bara den får soppa till högtryckspumpen brukar den klara av allt som vanligt utan pumpen i tanken... (jag kör utan och gjort de på många).
men bara en rolig gräj så E motorn kan ha katalysatorn dom gjorde nåra me de (vet ej om de såldes någon i sverige).
av Kena
Hade en gång i tiden en sån som du. Kom att tänka på att en kabelhärva hängde ned på rattstången en gång och hade nästan nött hål i isoleringen.
av 2 loud
usch vad dålig jag är på uppföljning ,, det var naturligtvis hallgivaren ,, någon "händig" mekaniker hade varit där tidigare och haft sönder kabel genomföringen till hallgivaren ,, så den kortslöt mycket riktigt när bilen svängde åt ena hållet .. det som är MEST imponernade är dock att bilen klarade flera hettvattentvättar (150*c+) utan att få tändstörningar ,, och ren vattenånga som detta handlar om tränger oftast in i öppena utrymmen , kallnar och blir till fukt ( läs vattendroppar ) och vatten och högspänning brukar bli "intressant"

well mission accompiced
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]