Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 2 loud
Har en gammel volvÖ 740 -88 med en B230E motor ( asså mekanisk insprutning) den har ett "intressant" problem ,, jag är bilmekaniker så den generella kunskapsnivån är hög ,, well bilen är för övrigt välservad och har precis bytt främre Bränslepumpen ,filter och relä , själva problemmet är att IBLAND så hugger/tvekar bilen när man kör RAKT framöver ojämnheter ,, och ALLTID när man svänger VÄNSTER ,,, ,, svänger man över till HÖGER så sticker den som en raket ( alltså som den ska ) .. fäller man plattan i mattan rakt fram med ettan i så varvar den ORENT upp under belastning och rpmmätarna får "flipperspel" ,, efter ca 20-30 sek på WOT så DÖR motorn och det återstartar så fort man vrider på nyckeln ,, på tomgång efter man har svängt vänster eller kört på guppig väg så går den stabilt men med vissa oregelbundena återkommande "missar" men den kan även vara en dröm på tomgång ,, som sagt tryckpumpen är sprillans , har för mig att tryckpumpen "tjuter" om tankpumpen inte levererar rätt ,, eftersom störningen verkar vara "skak"relaterad känns det som det bör vara ett elfel ,, skulle strömmen till bakre pumpen brytas tar det ju iallfall en viss period innan du märker nått på motorn men detta sker DIREKT du enns tänker "vänster"

börjar fasen fundera på katalysatorn , om kroppen i den är lös så kan den täppa till och på så sätt kväva motorn ,, ska iväg och kolla direkt ) men är det någon annan som haft liknade fel och kan guida mig lite i detta (ganska intressanta ) Mörker ;-//
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kolla hallgivaren! Inte ovanligt att kontakten sitter löst så kablarna kortsluter...
Användarvisningsbild
av Sparkz
Mmm, särskilt när varvräknaren får spel samtidigt. Vänstersväng, motorn rör sig lite åt höger och sträcker i kabeln.

E-motor = ingen kat.
av 2 loud