Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har precis börjat jobba lite med vår nyinköpta 945. Jobbar just nu med att byta fjädrar, dämpare och bromsar bak när jag ändå är igång. (Ni kanske har läst mina andra inägg om lutande 945 osv) Måste säga, det är inte klokt vad lättmekad den är, ett nöje att skruva. (mest van vid äldre bilar, Mini och Valiant nu senast. Har aldrig haft något så här modernt och nytt. Ser dock att avgassystemet är nog moget att byta snart. Då undrar jag, finns det något tips på standard respektive lite "fräckare" system? Original jämfört med pirat? Jag måste nog byta allt ända fram mot grenröret tror jag. tacksam för tips.
Användarvisningsbild
av lingua
Simons 2,5" brukar bara va nån hundring eller 2 dyrare än volvo orginal.
Dock ser jag bara catback system på deras sida, men mysigare med lite sportigt ljud och 2 kromade ändrör på slutet. För vem gillar snabeln bak?=) Ska köpa det själv.

här är en länk.
http://www.ray.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_9 ... LE_GLT.htm

//Tompa
av Frownlayer
jt är ett alternativ. 5" utblås... eller ferrita om du ska behålla bilen länge...
Användarvisningsbild
av lingua
Frownlayer skrev:jt är ett alternativ. 5" utblås... eller ferrita om du ska behålla bilen länge...
Just det! Jt hade jag glömt, med det är 3" va?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Både ferrita och simons system skulle jag rekomendera det är bra grejjer med fin passform.
JT system rostar ganska ordentligt annars ligger de ganska bra i pris och har passform.
Så satsa på nått rostfritt system med rostfria klämmor så har du ett avgassytem som håller bilen ut. :D
av olha00
lingua skrev:Simons 2,5" brukar bara va nån hundring eller 2 dyrare än volvo orginal.
Dock ser jag bara catback system på deras sida, men mysigare med lite sportigt ljud och 2 kromade ändrör på slutet. För vem gillar snabeln bak?=) Ska köpa det själv.

här är en länk.
http://www.ray.se/Katalog/VOLVO/VOLVO_9 ... LE_GLT.htm

//Tompa
Catback säger du, vad kan man göra på katalysatorsidan?
Originalgrejor som gäller där eller? Dom bitarna är väldigt ytrostiga på vår bil, även om det är helt just nu så känns det tråkigt att skruva på fina blanka delar på något som ser gammalt och trist ut...
av Frownlayer
Jt rostar fort för att de inte målas. ray/simons målar alla svetsfogar. målar du det på ett jt-system så håller det lika länge. det e 3" hela vägen med ett 5" blänke i ändan.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nu är det ju inte bara svetsfogarna som rostar på JT system.
Varför kan inte JT måla sina svetsfogar från fabrik då?
Har själv 3" JT hela vägen på min 240 och när det är utrostat så kommer jag aldrig att sätta dit ett JT igen det är säkert!
Användarvisningsbild
av lingua
Jag har mest inte tänkt på Jt då det känns lite overkill med 3" på en sugmotor, Risken är att man förlorar effekt istället.
På turbo är det dock bra när man vill ha så lite motsånd som möjligt.
Men jag skulle klart ta ett lackat system som håller lite längre, om man inte väljer feritta rostfritt då.
Annars fram till katten är det nog orginal som gäller, visst finns det racekatt och grejer om man hellre vill det.

Har inte monterat det själv, men det sägs va bra passform på simons.
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]