Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Peder L
Har en fråga ang tankmätare i min 745 gl -86. Jag tycker den visar betydligt mindre mängd än vad som egentligen är i tanken. Om man tex har 20 l i tanken, så står den på gränsen till det röda fältet, och sista 10 literna så står den nedanför det röda fältet. Däremot så står den på fullt som den ska när det är fullt i tanken, iallafall de första ca 5 milen, för att sedan sjunka fortare och fortare. Brukar det vara så i alla 740 eller kan det ha med att göra att den är inställd på större tank eller något ?

Kan tillägga att jag har bytt armatur i våras, då den inte funkade alls innan, så jordning mm verkar vara som det ska, samt att själva mätaren är den tyska varianten.
Användarvisningsbild
av lingua
Ren chansning för jag vet inte hur tillvalen var 1986 men, i min -89 16V
så fanns det ett tillval ( tror det va 80 L tank istället för 60 ).
Dom har tydligen olika mätare, tanken va om du satt i en sån?
Symptomen på detta av vad jag har hört är att mätarn visar 3/4 full tank
när den är full.
men som jag sa, ren chansning.

//tompa
av LaRy
Jag tror du har något fel. På min -86 visar mätaren fullständigt rätt i alla lägen. När nålen står i höjd med botten på rött är det kanske 1 liter kvar. Den visar fullt när det är fullt och den börjar omgående att gå nedåt, om man inte fyllt så att det står ända upp i röret.
Användarvisningsbild
av 745
Min 745 -90 trasslar exakt som du beskriver. Har inte försökt att felsöka,det är för kallt ute! Använder trippmätaren istället....
Användarvisningsbild
av Tolvis
Hahaa, låter som samma fel jag hadde då jag böt min armatur.
Jag monterade armaturen lodrätt som man skall, MEN då jag efterdrog PLASTKRANSEN som tätar & trycker armaturen mot gummiringen så upptäckte jag samma grej.
Förmodligen har armaturen vridit sig med plastkransen då du drog åt det sista så att säga?
av martinu
Jag har en volvo 745 glt -90 som visar 3/4 när jag har tankat fullt. Sedan när jag gasar så stiger mätaren upp till den nivå som jag TROR det är.

vad är felet?
Användarvisningsbild
av Sparkz
På 760 fanns det en extratank på 20 L som placerades i skuffen rakt över bakaxeln, alltså bakom baksätets ryggstöd. 764 egentligen, det blir ju ganska dumt på en kombi... Fanns redan när 760 kom -82, chefen hade en sån.
Nivågivaren i extratanken kopplades i serie med den vanliga.
Bak på instrumentet finns en liten trådbygel som bestämmar om mätaren ska visa 60 eller 80 liter som max.
Användarvisningsbild
av Tolvis
Öööh PEDER... Haru tagit del av nåt av ovanstående, hur gåre? :?:
Användarvisningsbild
av Peder L
Ska kolla upp om jag fått armaturen snett i morgon , så vi får se hur det går med problemet.
Användarvisningsbild
av Peder L
Nu är problemet löst, felet var att flottören (metalldelen) var böjd så att mätaren gick i botten för snabbt. Så jag tappade ur all bensin i tanken , för att ha nåt att gå efter när jag skulle justera flottören, och justerade då till den så att mätaren stod precis i botten på det röda fältet, och resten av skalan stämmer också mycket bättre nu.
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]