Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tjena!!!
Bilen har stannat helt apprå på några gånger på ett år. Tills för ett par veckor sedan. Då bara vägrade den att starta. Startmotorn går bra. Men jag reagerade på att bensinpumpen inte drog när jag vred på tändningen, Skruvade bort pumpen men den visade sig vara hel när jag la direktström på den. Bytte då Bensinpumps reläet och bensinfilter utan framgång. Bestämde mig då för att kolla om jag hade någon gnista o d hade ja INTE...

Började därför kolla i den änden, hörde att vissa volvo motorer ger klarsignal till bensinpumps reläet först när man får gnista?????
Vet dock ej om d stämmer. (Min motor heter B230F)
Detta har jag kollat och är helt i tändväg:

Tändstift, tändspole, tändkablar, kabel mellan spole o fördelare, Rotor ,Fördelar lock, tändmodul, reläet som sitter vid kylarvatten behållaren (Svart relä) vänster sida,
kollat alla jordanslutningar, alla säkringar är hela.. SNÄLLA NÅGON SOM KAN HJÄLPA MIG?? Har inga fler idéer på va d kan vara. o jag är i akut behov av våran andra bil!!!!

Tack på förhand
/Tobbe

[/b]
Användarvisningsbild
av #27
Kan vara svänghjulsgivaren som har gått sönder..

Sitter under fördelarlocket ner mot växellådan går att ohm mäta..
av Tobbe81
#27 skrev:Kan vara svänghjulsgivaren som har gått sönder..

Sitter under fördelarlocket ner mot växellådan går att ohm mäta..
Är det samma sak som hallgivaren?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nej, men de gör samma sak, känner varvtal och talar om när gnistan ska komma. Vilket du har beror på vilket tändsystem du har. Antagligen impulsgivare på svänghjulet i ditt fall. Ska ligga mellan 100-300 Ohm mellan två av stiften.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Annars har du som jag en Hallgivare som sitter i Fördelaren och den
är dels dyr att köpa och svår att byta för att brickan brukar bågna
när man tar bort den gamla. Köp en komplett fördelare på skroten
som du litar på att de vet att den är hel, 400-600 :-

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]