Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av J0hanna
Hej igen =) ! Ni brukar ha lite koll o vara hjälpsamma, så jag provar igen =)
Ska ha ner railsen på 965:an, och för det läre jag väl plocka ner innertaket? Så då tänkte jag höra om någon har en skiss över detta som jag skulle kunna få ta del av. Annars är jag tacksam för tips!

Tack på förhand!
Mvh
Johanna
av lennart lundberg
Hej Johanna!

Ett litet sidospår när du ändå är på forumet.
Hur gick det för dig på en tidigare fråga?
”lamdalampan lyser på 960”.
Citat: Bilen fungerar igen =) har kört över 120 mil med den och den har inte krånglat ett dugg =)
Tack för alla tips!
Jag tror att det är flera än jag som vill veta vad felet var el. har jag missat svaret?
Kul att veta.

Lennart 960
av J0hanna
lennart lundberg skrev:Hej Johanna!

Ett litet sidospår när du ändå är på forumet.
Hur gick det för dig på en tidigare fråga?
”lamdalampan lyser på 960”.
Citat: Bilen fungerar igen =) har kört över 120 mil med den och den har inte krånglat ett dugg =)
Tack för alla tips!
Jag tror att det är flera än jag som vill veta vad felet var el. har jag missat svaret?
Kul att veta.

Lennart 960
Det hade kommit in fukt o skit i vevaxellägesgivaren, efter att den gjordes ren så har bilen gått bra.. Men lampan har tänts 2 ggr till med samma felkod, men utan symtom. Jag tror det händer när det är fuktigt ute, kan vara ngt med säkrings/relä bryggorna..
Jag glömde nog att berätta det, men nu vet du =)
Nu har jag riktat in mig på utsidan istället, skönt att ha det där felet ur vägen. Det var verkligen hopplöst ett tag.
Ha det bra!
mvh Johanna

Förresten, vill fortfarande ha en demonteringsanvisning till taket ;)
av Addekarlsson
Varför inte ta frågorna om lambdalampan i tråden där det handlar om den?
Back on topic nu. :wink:

För att lossa innertaket, så är det lite pilljobb.
Lossa alla "fluffpaneler" som sitter längs taket samt handtagen. Sen kan du komma åt skruvarna till railsen med lite tur.
Annars får du lossa listen vid framrutan/bakrutan med.
Vet inte om du måste lossa a-stolparna och b-stolparna oxå, men det märker du.

Glöm inte ta lös taklampan, så du inte sträcker sönder kablarna till den.
Den borde sitta upptryckt bara, så den ska "brytas" lös. Osäker på detta dock, inte rivit ner taklampan på en 960...

Hur man får ut innertaket, det vet jag däremot inte. Aldrig tagit ut ett innertak ur en sedan, bara ur en 745.

Mvh/ Adde
av lennart lundberg
Hej igen Adde!

Frågan var redan ställd på den tråden av ”Nybbe_gefle” som sista inlägg utan svar.
Där är förklaringen till mitt sidospår.

Lennart 960
av J0hanna
Addekarlsson skrev:Varför inte ta frågorna om lambdalampan i tråden där det handlar om den?
Back on topic nu. :wink:

För att lossa innertaket, så är det lite pilljobb.
Lossa alla "fluffpaneler" som sitter längs taket samt handtagen. Sen kan du komma åt skruvarna till railsen med lite tur.
Annars får du lossa listen vid framrutan/bakrutan med.
Vet inte om du måste lossa a-stolparna och b-stolparna oxå, men det märker du.

Glöm inte ta lös taklampan, så du inte sträcker sönder kablarna till den.
Den borde sitta upptryckt bara, så den ska "brytas" lös. Osäker på detta dock, inte rivit ner taklampan på en 960...

Hur man får ut innertaket, det vet jag däremot inte. Aldrig tagit ut ett innertak ur en sedan, bara ur en 745.

Mvh/ Adde
Det är är 965 så det bör inte var några problem att få ur det.. Tack för beskrivningen, ska ta itu det med någon dag när jag hittar något offer som vill ha lite nackspärr och hjälpa till att hålla i... :) Sitter grejerna med skruvar, eller är det något som sitter med några j*kla plastclips eller dylikt?

Mvh
Johanna
av Addekarlsson
Handtagen sitter med plastlock, och skruv bakom dom. Sen ska det sitta skruv bakom handtagen. Gäller takpanelerna på sidorna alltså.
Hur det sitter fram respektive bak vet jag inte riktigt.
Minns inte riktigt hur det satt på 745 heller. Var några år sen jag rev ner det taket.

Men ser du inga skruvhål, så sitter det clips istället. :wink:

Mvh/ Adde
av J0hanna
Addekarlsson skrev:Handtagen sitter med plastlock, och skruv bakom dom. Sen ska det sitta skruv bakom handtagen. Gäller takpanelerna på sidorna alltså.
Hur det sitter fram respektive bak vet jag inte riktigt.
Minns inte riktigt hur det satt på 745 heller. Var några år sen jag rev ner det taket.

Men ser du inga skruvhål, så sitter det clips istället. :wink:

Mvh/ Adde

Tack =) Du får vet efteråt om jag har ett helt tak att få upp igen ;)

Mvh
Johanna
av Addekarlsson
När du tar ner, ta gärna kort under nermonteringen, samt notera vad som gäller, så kan vi lägga en guide på det. :-)-)

Ser fram emot att höra hur det gick. :wink:

Tänk på att ta det lugnt med taket. Det knäcks lätt... Alltså inte så lätt att det går av bara man tittar på det. Men slå i ett hörn i skuffen kan innebära att hörnet går av.

Mvh/ Adde
av J0hanna
Addekarlsson skrev:När du tar ner, ta gärna kort under nermonteringen, samt notera vad som gäller, så kan vi lägga en guide på det. :-)-)

Ser fram emot att höra hur det gick. :wink:

Tänk på att ta det lugnt med taket. Det knäcks lätt... Alltså inte så lätt att det går av bara man tittar på det. Men slå i ett hörn i skuffen kan innebära att hörnet går av.

Mvh/ Adde
Ska göra det, det kan om inte annat bli en guide på hur man inte ska göra ;) Kan också vara bra att veta :) Ska ha det i åtanke, tack igen.
Mvh Johanna

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]