Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av camaro69
Sportluftfilter ger ingen direkt effektökning i en otrimmad maskin.

Brölet som blir, är väl mer en "placeboeffekt".

Om det är skadligt eller inte låter jag vara osagt, för det finns många olika åsikter om detta.
Jag skulle personligen inte montera sportluftfilter på en gammal 740.
av Addekarlsson
Köper man en bra filter, och inget billigt skit, samt hanterar filtret rätt, så ser jag ingen fara med det. Har själv öppet sportluftfilter i 960in. Ett från bsr. Tidigare hade jag insatssportfilter, alltså ersatte originalfilter i luftburken med ett sport. Likaså det var ett bsr.

Felet de flesta gör, som får strul med LMM och sportluftfilter, det är att dom antingen:
Dränker filtret i filterolja, vilket kletar av sig på tråden i LMM, som då direkt brinner av.
Tvättar filtret för sällan, så oljan torkar, och skit kommer in i motorn.

Men som Camaro säger, en otrimmad sugis, du får bara brölljud, som låter lite som en brunstig kossa. :wink:

Effektökning blir det, men knappt mätbart, om man inte gör lite mer som sportavgas, chipning mm mm mm. Och chippa en sugis, det vet dom flesta att det är dyrt, för det ger så lite.

Volvos originalluftfilter räcker till över 300 Hk, vid bänktester.
Kör på det, om du vill slippa fundera på trasig LMM, samt tvätta filter och återolja det.

Mvh/ Adde
av martinu
Addekarlsson skrev:Köper man en bra filter, och inget billigt skit, samt hanterar filtret rätt, så ser jag ingen fara med det. Har själv öppet sportluftfilter i 960in. Ett från bsr. Tidigare hade jag insatssportfilter, alltså ersatte originalfilter i luftburken med ett sport. Likaså det var ett bsr.

Felet de flesta gör, som får strul med LMM och sportluftfilter, det är att dom antingen:
Dränker filtret i filterolja, vilket kletar av sig på tråden i LMM, som då direkt brinner av.

Men som Camaro säger, en otrimmad sugis, du får bara brölljud, som låter lite som en brunstig kossa. :wink:

Effektökning blir det, men knappt mätbart, om man inte gör lite mer som sportavgas, chipning mm mm mm. Och chippa en sugis, det vet dom flesta att det är dyrt, för det ger så lite.

Kör på det, om du vill slippa fundera på trasig LMM, samt tvätta filter och återolja det.

Mvh/ Adde
tack för råden
av martinu
Addekarlsson skrev:Köper man en bra filter, och inget billigt skit, samt hanterar filtret rätt, så ser jag ingen fara med det. Har själv öppet sportluftfilter i 960in. Ett från bsr. Tidigare hade jag insatssportfilter, alltså ersatte originalfilter i luftburken med ett sport. Likaså det var ett bsr.

Mvh/ Adde
Jag tog bort säkring 1 och satt tillbaka den och då slockande avgaslampan. Men har felet med knackgivarsignalen försvunnit också då eller?
av Addekarlsson
Ta den frågan i rätt tråd, där huvudfrågan om knackgivarsignalen är. Detta är tråden om sportluftfilter. :wink:

Mvh/ Adde
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]