Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Volvo 740 GL B230F

Blinkade/Flimmrande Oljelampa Vid Kallstart. Upphör När Motorn Har Blivit Varm. ( När Man Kört Ett Par Kilometer. Eller Nått Arbetstemp Typ)

Då Oljan Var Gammal Och Tunn Bytte Enbart Olja För Att Köra Rent Motorn. Och Sedan Byta Filter. Och Hälla På Ny Olja Igen.

Lampan Blinkar/Flimmrar Även Med Den Nya Oljan.

Har Fått Många Förklaringar Och Läst Att Det Kan Vara Många Olika Saker.
Oljepump. Glapp I Sladd. Givare.

Men Inget Om Igensatt Oljefilter ?

Frågan Lyder : Kan Detta Ha Med Att Oljefiltret Är Igensatt Av Klet Från Den Gamla Oljan ? Filtret Ser Gammalt Ut.

Motorn Låter Fint Och Inga Missljud Eller Knackningar. Från Toppen.

Men Lyfte På Korken På Tomgång Och Det Stänkte Runt Olja Där Inne Även Utanför :P När Locket Var Av.

Undrar Oxå Om "Kanten" Där Inne Skall Vara Olja Upp Till den.

Har För Mig Det Var Mer Olja Uppe I Toppen På Min Andra 740.

Kollade Detta När Motorn Kallstartades Och Jick Några Min På Tomgång.

Bilen Är I Fint Skick Och Går Som En Dröm Vill Inte Ha Ett Motorhaveri :(
Användarvisningsbild
av Volvobruden84
Kolla kablaget och givaren, är vanligt att kablaget är ärgat och inte i det skick det borde . Så börja i den änden.. :)
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Börja med ett nytt oljebyte där du även byter oljefiltret. Använd gärna Volvos originalfilter. Har testat ett antal filter från olika tillverkare med följd att oljelampan lyste 2-5 sekunder efter start (oavsett varm eller kall motor) men när jag monterade dit ett Volvo Original försvann dessa problem. Men som sagt...börja med ett filterbyte innan du du börjar grotta med mer krångliga delar!

//David
av UnbeltedLion
Tack för svaret. Jag andvänder alltid VOLVO orginal delar. Speciellt oljefilter och andra motordelar. Men det filtret som sitter där har nog suttit där i ett antal år. Skall ut och byta det så fort flickvännen kommer med bilen och givetvis även oljan. Gjorde bara ett snabbt oljebyte utan filter för att köra rent lite innan jag bytte filter. Men blev förvånad att lampan fortsatte blinka tills motorn blev varm. Trodde det hade med att den gamla oljan var dålig. Visserligen kör jag med billighetsolja men har alldrig haft problem med den i några av mina bilar. Så man kan ha turen att det inte är oljepumpen då ?
av UnbeltedLion
Har bytat oljefilter + olja nu samma sak blinkar/flimmrar. desto kallare det är ute desto mer lyser/blinkar den. det är nollan idag och den lös/blinka mer än den brukar likadant sist det var 0 gradigt. det som är det dumma är att den slocknar när motorn uppnått arbetstemp/ normal drifts temperatur. och eftersom packningen runt oljepåfyllnadslocket är dålig läcker det olja ut där borde d ju inte ha gjort om där inte är oljetryck. har kollat och har en givare med lite sladdar under insuget nere på rödblocket precis innan toppen. vid oljefällan. sen är där en sidan om eller snett under oljefiltret på andra sidan kan d vara så den ena är till nivå och den andra till oljetryck ? kanske någon av dom som strular och har en fråga som jag varken lyckats ta reda på i haynes bolen eller i 740 boken. om där finns en oljegivare på automatlådan ? kanske den som spökar när bilen är kall. börjar bli trött på massa problem med bilarna :( tjejen kör jag lagar :P enligt min egen mening borde antingen oljepumpen antingen fungera eller inte. men men .... inte volvo expert direkt. bara haft massa förgasarskrot på yngre år :) alla svar och lösningar är välkomna. är beroende av bilen dagligen !
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]