Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har nyligen köpt en volvo 745 glt -90. Jag har bytt olja + filter + stift i motorn, bytt olja i växellåda och bakaxel. även bytt luftfiltret. Är det något mera jag bör byta eller kontrollera?

mvh Martin :D
av Addekarlsson
Om du med glt menar 16 valve, så ta reda på när kamrem/balansrem är bytt. Går kamrem av, så är det ventilsallad som följd i 99,9% av fallen.
Går balansremmen av, så är det ventilsallad i 80% av fallen, eftersom den vanligen trasslar in sig i kamremmen, med kamremsbrott som följd.

Mvh/ Adde
av martinu
bilen har gått 28800mil och kamremmen är bytt vid 22....?
av Hemulen
Hej. Nog lika bra du byter remmen,remmarna. Kontrollera även fördelare+rotor,om det ser taskigt ut så byt.
av ZeoN
glöm inte att kolla batteri, batteriansluningar, strömkablar för startmotor, chassits jordpunkter.
av Kena
..och att det sitter en rejäl stereo, det är det som är komforten i 740 isar :lol:
av martinu
Kena skrev:..och att det sitter en rejäl stereo, det är det som är komforten i 740 isar :lol:
det har jag redan fixat och nya högtalare. funderar på att sätta in en baslåda också? men då blir det trångt åt jakthundarna :D
av per740
Kom ihåg att du måste överfylla växellådan när du byter olja (ställ dig i backe på snedden), annars har du snart ett rasat lager
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]