Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av buzz
Hej. Jag har precis köpt en 745:a 16v b234f - 89. Lamdalampan lyser o jag har blinkat fram koder som säger 232, 221 o 121. Jag antar att det är luftmassamätaren som är paj el. inte funkar som den ska. Det som förvirrar mig lite är att den som sitter där nu har ett nummer som enligt Mekonomens hemsida bara sitter tom. 88:a, 0280 213 010. Från 89 o framåt säger den 0280 212 016. Frågan är nu om någon vänlig själ vet vilket nummer som ska sitta orginal i min 89:a o vilken jag ska ersätta med i så fall. Jag tänkte om tidigare ägare kanske bytt men satt i en felaktig o bilen går, men är ojämn på tomgången o det gör så att lambdalampan tänds. Övriga idéer o tankar som rör felkoderna är också välkomna! Mvh. //buzz
buzz skrev:Hej. Jag har precis köpt en 745:a 16v b234f - 89. Lamdalampan lyser o jag har blinkat fram koder som säger 232, 221 o 121. Jag antar att det är luftmassamätaren som är paj el. inte funkar som den ska. Det som förvirrar mig lite är att den som sitter där nu har ett nummer som enligt Mekonomens hemsida bara sitter tom. 88:a, 0280 213 010. Från 89 o framåt säger den 0280 212 016. Frågan är nu om någon vänlig själ vet vilket nummer som ska sitta orginal i min 89:a o vilken jag ska ersätta med i så fall. Jag tänkte om tidigare ägare kanske bytt men satt i en felaktig o bilen går, men är ojämn på tomgången o det gör så att lambdalampan tänds. Övriga idéer o tankar som rör felkoderna är också välkomna! Mvh. //buzz
Innan du funderar över att slänga pengar på att "testa att byta komponenter" tills du hittar felet...kan du mäta LMM.
Koppla ur kontakten till LMM. Hur går motorn utan LMM inkopplad?
Enligt mina uppgifter (om det är en -89:a du har) är att du skall ha LMM med bosch nr. 0280 212 016, volvo nr. 3517020.

Byt LMM till den jag beskriver ovan. Den som sitter i din bil är säkert hel, men den ger fel signaler till bilens system då det är andra värden på den mot den som igentligen skall sitta där...dessutom sänker du bränsleförbrukningen och får en piggare bil.
När du bytt LMM, tar du ur säkring #1 någon minut och sätter tillbaka den.

Lycka till.
av buzz
Tack så jättemycket för svar!! Jag ska prova o mäta upp LMM enligt tidigare inlägg på forumet. Jag provade o dra ur kontakten till LMM o bilen gick då väldigt dåligt, höll nästan på o lägga av. Ska ev. skaffa en ny LMM då jag tror enligt nr. att det är fel som sitter där o det är en -89:a jag har. Vi får se hur det blir, återkommer med resultat. Tack än en gång. //buzz
av mange_s70tdi
Du kan prova att göra bilen ström lös( genom att skruva bort jordkablen tilll batteriet ) en kvart ungefär för att nollställa bilen dator. För om bilen går bra i övrigt så är det inte säkert att något är trasigt. Räcker med att det har glappat till en gång i kablen tex.

Men tändslampan så bör du nog jobba med problemet.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
mange_s70tdi skrev:Du kan prova att göra bilen ström lös( genom att skruva bort jordkablen tilll batteriet ) en kvart ungefär för att nollställa bilen dator. För om bilen går bra i övrigt så är det inte säkert att något är trasigt. Räcker med att det har glappat till en gång i kablen tex.

Men tändslampan så bör du nog jobba med problemet.
Varför göra hela bilen strömlös?? Det räcker med att ta bort säkring #1 några sekunder och sätta tillbaka, så nollställer man datorn i bilen.

I detta fallet handlar det om att LMM ger fel signaler till styrenheten, då den LMM som sitter i har andra värden än den som skall sitta.
Detta gör att även om man plockar ner bilen i småbitar och sedan bygger ihop allt igen med samma bitar, kommer felkoderna upp snart igen...
av buzz
Tjena. Har fortfarande inte kommit till rätta med att lambdalampan tänds. Provade som sagt att köpa en LMM som enligt nummer skulle vara från 89 o framåt. Det var bara det att på den så var dimensionen på LMM:en mindre än på den som satt vilket resulterade i att luftburksröret inte slöt tätt med ca. 1 cm glapp. Var även glapp på andra sidan också. Lambdalampan slocknar när jag plockar säkringen o nollar datorn o förblir släckt under en vecka kanske men sen tänds den igen. Antar att det kanske får bli en LMM med rätt nummer o prova med den. Eller om det är lambdasonden som strular eller nåt annat? Jag vet inte... Har någon några fler idéer så är jag tacksam. //buzz
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Efter att ha funnit vissa skriftfel i mina dokument och rättat till dessa, har jag kommit fram till att du ska ha en LMM med volvo-nr: 3501987, bosch-nr: 0 280 213 010. Den har en rör-diameter på 80 mm.
Bensinpriser v2

@StefanN , Nån som minns vad bensin kost[…]

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]