Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Jag har en volvo 740 88:a och har bytt bränslefilter på den under bilen ,jag undrar nu det följde bara med 3 st kopparbrickor med bränslefiltret hur ska dom sitta ska det bara vara 1 fram på den stora bulten och 2 bak på den lilla bulten eller är det nån som vet säkert hur det ska vara....
av Addekarlsson
Det ska vara 4 brickor. En på vardera sida om varje banjofattning, alltså 2 per banjoskruv.

Mvh/ Adde
av Glidan
Är dom olika storlekar Mekonomen i gbg vet inte detta ibland får man en påse med 4 brickor ibland ingenting då måste man köpa lösa brickor ur en ask med olika brickor som måste mätas.Levererar volvo med brickor.
av Addekarlsson
När jag köpte filter på Bilbolaget (Volvo i norrland) s fick jag säga till om dessa kopparbrickor.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Nexus
i värsta fall kan du använda de gammla koppar brickorna. Men som Adde säger en bricka på vardera sida "bulten" annars kommer det garanterat läcka soppa :(
av wolf_lover
Jag satte 2 st på varje sia om filtret men då läckte det som ett såll även sen när jag bytte tillbaka till det gamla filtret så läckte det men då tog jag bort en kopparbricka som satt emot filtret då blev det bättre
av Glidan
Det är ofta skit på banjon,bättre betyder det att det bara läcker lite grann.
av wolf_lover
hur ska jag göra rent den riktigt med sandpapper eller med något annat
av Volvo_Islander
Gamla kopparbrickor blir som nya om man glödgar dem lite försiktigt, de blir då mycket mjukare och får bättre tätningsförmåga.
Men oavsett om man går på med en liten blåslampa eller acetylensvetsningsaggregatet så gäller det att ta det försiktigt annars blir det kopparslagg... :-}
Användarvisningsbild
av Fluffen
Man byter inte så ofta så jag tycker man att man kan kosta på sig nya brickor. Lättare att be om nya på volvo än att dra fram gasen. :lol:

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]