Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo 740
Hej alla volvoägare :D !

En liten fråga jag undrar över??

hade tänkt mig att sätta in ett sportluftfilter i min volvo 740 glt års 89 med en b230f motor :D vad säger ni om det??blir de någon skillnad på effekt eller bara bensinkostnaden??..vad brukar priserena ligga på ett sportluftfilter??

MVH
av Berglund
det låter ju mycket mer men inte så farligt bara skönt ljud.. jag tror inte det drar så mycket mer soppa tror inte du kommer att märka det.. o priset ligger mellan 300-1500 bara att välja menar det är en volvo ingen sport bil de räcker ju med ett för 500 lappen..
Användarvisningsbild
av Ramon
En märkbar ökning i bränsleförbrukning kommer att märkas, en bil med öppet sportluftfilter drar mer soppa... Detta beror bl.a. På att ett öppet sportluftfilter suger åt sig mkt mer kall luft än varm, som originalet gör. Med tanke på att filtret suger åt sig mer luft än original, samt att den är kall, så drar den mer soppa. Särskilt då det är kyligare utomhus. Det är alltså den kalla luften samt att den suger åt sig mer luft som ger en liten effektökning. Effektmässigt vinner du inte speciellt mkt, på en sugmotor blir det en liten märkbar skillnad i gasrespons samt att motorn blir lite piggare.

Mekonomen säljer K&N sportluftfilter, en mindre modell kostar ca 600kr medan en större kostar ca 900kr. Skulle inte rekommendera att välja den mindre modellen då den är mest anpassad för mindre bilar, på en 740 behöver du den större modellen annars kan det hända att bilen får för lite luft.

Oavsett vilket sportluftfilter man väljer så finns alltid en chans att man måste ställa in bränsle-/luftblandningen då denna ändras och i vissa fall kan motorn gå dåligt efter montering av sportluftfilter utan att ställa in förhållandet. Dessa Open Air-filter är det bara att montera dit. Vissa kör med avskärmning medan vissa endast tar av locket på original luftfilterburk och stoppar in det nya öppna filtret i luftfilterboxen, blir mer skyddat på detta vis...

Ifall man inte är försiktig när man rengör sportluftfilter och applicerar för mkt olja på filtret, på fel ställen samt låter det torka för kort tid, så är chansen stor att luftmassemätaren kommer paja, och en sådan är inte billig...

Ifall du vill ha lite mer effekt i din motor men inte lägga ner skortan på det, så är det i så fall värdare att lägga pengar på en vassare kam, ev. plana toppen, sportavgassystem... Visst, det är värt att köpa sportluftfilter, men enbart det gör inte så mkt skillnad, särskilt på en sugmotor, kan ju vara värt ändå med tanke på det speciella ljudet.
Köpa spjällhus.

Det stod på skruvat om man köper spj&au[…]

För att framtida personer med samma/liknande […]

D4 och D5 är prestandabeteckningar. D4 resp D[…]

Drivaxel xc90 sport.

Om du går in och kollar på t.ex. Autod[…]