Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Appelsved
Tjena!
Har mest ägnat mig åt BMW hittils men har nu skaffat mig en Volvo 740-85 som vinterbil och jag börjar bli ganska förtjust i den =)

Den har förgasarmotor, vad heter den? Vilka standardprylar o trim passa bolt-on till denna? Lirar 16V toppen med förgasare?

Upplys mig!

Tack på förhand! =)

MVH
Användarvisningsbild
av Lilja
Motorn i din bil heter B230A. Finns en del trim, t.ex. KG trim har kammar avgasrör luftfilter och lite sånt. Inte säker på att det är tillåtet att posta länkar här så låter bli :P
Nej 16 ventilstoppen funkar inte till förgasare, eller iallafall har inte jag sett nån som fått det att fungera :P
av Addekarlsson
Kan även vara en B230K, om du har en stor eländig förgasare. B230A har stromberg eller pierburg, precis som 240 har.
Brukar normalt stå på kamremskåpan vilken motor det är.

Det går att "slänga" på en 16v-topp. Men, jag tror inte du är beredd att göra allt jobb det innebär. Sen så komrem det inte funka med original förgasare, utan du måste börja kika på dubbla webrar och allt vad det innebär.
Och tro mig, det är massor med jobb att få ett sådant projekt att fungera som det ska.

Lilja, självklart får man posta en länk till trimfirma. :wink:
http://www.kgtrimning.com är adressen.

Finns för övrigt redan postad i avdelningen bil och motorlänkar, samt på många andra ställen på forumet. :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Lilja
Addekarlsson skrev:Kan även vara en B230K, om du har en stor eländig förgasare. B230A har stromberg eller pierburg, precis som 240 har.
Brukar normalt stå på kamremskåpan vilken motor det är.

Det går att "slänga" på en 16v-topp. Men, jag tror inte du är beredd att göra allt jobb det innebär. Sen så komrem det inte funka med original förgasare, utan du måste börja kika på dubbla webrar och allt vad det innebär.
Och tro mig, det är massor med jobb att få ett sådant projekt att fungera som det ska.

Lilja, självklart får man posta en länk till trimfirma. :wink:
http://www.kgtrimning.com är adressen.

Finns för övrigt redan postad i avdelningen bil och motorlänkar, samt på många andra ställen på forumet. :wink:

Mvh/ Adde
Kom inte B230K motorn senare dock? Eller är jag fel ute.

Rätt coolt egentligen med en förgasar 16 ventilare. Måste vara extremt mycket jobb att få det att fungera dock, och mycket kunskap.

Dock kan du ju alltid köpa en donator bil och slänga över en B230E eller F motor, det brukar inte vara några problem att uppgradera till en renare och effektivare motor.
av Appelsved
Jag läser till fordonskonstruktör/designer och läser för tillfället motorkonstruktion så det ska nog gå att få att lira =)

Tack för hjälpen! MVH
av Addekarlsson
B230A och B230K fanns alla före -88b, för då övertog B230Fx.
Jag hade tidigare en Volvo 740 -86 med B230K.

Mvh/ Adde

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]