Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Slaven
Körde in bilen i garaget i förrgår för att byta framfjädrar, sen när jag startade bilen så lös batteri, bromsfel, handbroms och spolarlampan på mätarhuset och bilen motar som fan när man gasar :/
Och det tillkom ett mystiskt surrande ljud från motorn när man kör sakta och batteriet laddar ur direkt.
Motorn är en B230A och årsmodell är -85.
Tacksam för hjälp! :cry:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
När alla dessa lampor lyser så är det ett tecken på att generatorn inte laddar som den skall. Kolla remspänningen och plocka ur laddregulatorn ur generatorn för att se på tillståndet hos kolen.

//David
Användarvisningsbild
av Slaven
Jag har satt dit ett nytt laddningsrelä + kol och det hjälpte inte :/ Remmarna är oxå som dom skall :(
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Hur är det med kamremmen?? Har i min ungdom råkat sätta vevaxelns remskiva lite fel vid ett kamremsbyte vilket fick till följd att remskivan ståd still!!

//David
Användarvisningsbild
av Slaven
Det är inte rört nånting därikring :/ men kan ta och kolla det idag =)
av Kena
Kolla kablaget runt generatorn, särskilt den klena kabeln, den kan ligga mot jord då laddar inte generatorn heller. Annars ett vanligt fel är att släpringen är utnött, det är kopparringen som kolen släpar mot inne i generatorn. Den går att byta men är inte helt lätt.
Användarvisningsbild
av Slaven
Okey, ska kolla det oxå :)
Tack för tipsen :D

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]