Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BjörnD
Hej, Min juvel till 945a går som skrutt och bolmar svartrök ur avgasröret '??:-/'. Motorn är en B230FB med Regina bränslesystem. Bilen är svårstartad och när jag får igång den går den orent, som om den inte tänder på alla cylindrar. Tomgångsregleringen fungerar inte alls, utan motorn stannar om man inte håller pedalen nere. Kollade felkoderna och fick fram 3-2-2 (som jag inte hittat nån förklaring till???) och 1-1-3 som skall indikera fel på insprutningsventilerna. Dessutom lyser Lambdalampan.

Skall ut i morgon och göra rent anslutningskontakterna till insprutningen, för att se om det hjälper, men skulle vara väldigt tacksam för fler tips på vad som kan vara galet! ':)'
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Hur vet du att det är Regina du har? Felkoderna pekar mer åt Bosch LH Jetronic 2.4. Känner dessutom inte till någon FB-motor med Regina.

Har du en luftmassemätare efter luftburken, så har du LH.
Har du en tempgivare efter luftburken, så har du Regina.
av BjörnD
OK, det ser ut som om jag kanske har fått bränslesystemet om bakfoten. Har inte full koll på hur en luftmassemätare ser ut, men det är en dosa med en kontakt på som det står BOSCH på efter luftburken, så du har säkert rätt. Tack för påpekandet!

Så min tolkning är att jag istället skall kolla funktionen på luftmassemätaren. Hittade en tråd som beskrev hur man kollar renbränningen. Är det nått annat som är uppenbart att jag borde kolla? Den andra koden hänvisar till Styrenhet eller Lambdasond enligt en lista jag har och en ligt Haynes, felaktig bränsletillförsel. Är det sekundärt till ett fel på luftmassemätaren?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Nu vet jag inte vilka förutsättningar du har, men du behöver ett mätinstrument för att mäta spänning (volt) & resistans (ohm).

Koppla ur kontakten till luftmassemätaren & peta tillbaka gummidamasken bak på kontakten. Där finner du siffrorna 1 till 6 som motsvarar kablarna i kontakten (nr 6 brukar vara tom).

Mät resistansen (ohm) mellan stift 1 & jord, där det skall vara 0 ohm.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge), mät spänningen (volt) mellan stift 5 & jord, där skall du ha samma spänning som mellan batteripolerna.
Vrid av tändningen och koppla in kontakten till LMM igen.
Vrid på tändningen igen och mät mellan stift 3 & jord = 1,4 volt.
Starta motorn på tomgång och mät mellan stift 3 & jord = 2,3 volt.

Förmodar att du redan kollat renbränningen...

Lambdasonden mäter du på följande sätt:

Motorn skall vara varmkörd!
Du har två kontakter till/från lambdasonden. Singelkabeln har ett flatstift under gummidamasken. Peta tillbaka denna (koppla ihop kontakten om den hoppar ur) & starta motorn på omgång. Mät spänningen (volt) mellan stiftet och jord, skall pendla mellan 0,1 & 0,9 volt.
Senast redigerad av 1 Jocke S., redigerad totalt 0 gånger.
av BjörnD
Stort Tack! Har inte hunnit göra nåt än, men borde kunna kolla upp luftmassemätaren ikväll. Mäta på lambdan får vänta till fredag eller lördag (jag antar att jag måste hissa upp bilen)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
BjörnD skrev:Stort Tack! Har inte hunnit göra nåt än, men borde kunna kolla upp luftmassemätaren ikväll. Mäta på lambdan får vänta till fredag eller lördag (jag antar att jag måste hissa upp bilen)
Lambdans kontakter sitter vid höger motorhuvgångjärn (vänster om du står framför bilen).
Att lyfta bilen är bara onödigt jobb! :wink:
av BjörnD
Mätte på kontakten till massemätaren och resultatet var OK. När jag sedan startade bilen för att kolla renbränningen så spann den som en katt (ja eller så nära en gammal 945a kan komma). Körde en sväng och bilen gick klockrent. Slutsattsen av detta är att jag antagligen har: 1 haft kontaktfel vid luftmassemätaren, eller 2, har glappkontakt nånstans i närheten, för det är bara där jag varit och rivit. Tiden får väl utvisa om det är glapp nånstans.

Skall lägga lambdakontaktens placering på minnet. Kan helt klart underlätta felsökning i framtiden.

Tack för hjälpen!

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]