Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av palman
Hejsan gott folk!

Jag har mig en volvo 740gl -88 i extremt bra skick. gubbägd innan, aldrig körd på vintrarna och tectylad två gånger sen den va ny. den har 16000 mil på mätaren. Det är en manuell

Men så är jag aktiv inom sporten fiddy och ska köra ett antal stora tävlingar inom sverige. Och då tänkte jag utrusta min 740 med dragkrok och köra runder med ett skåpsläp, typ glasfiber.

Kan detta bli ett problem för min lilla 740? Tycker den är så pass stark så det inte skulle vara någon fara. Borde man oroa sig för sträcker som 120 mil på en helg med nästan full bil och släp?

Ja, det jag vill veta är om han klarar av det. Så att inte växellådan rasar direkt eller något.

Får man ligga och kämpa som bara den på växlarna, eller det går relativt lätt?

Bör man sätta ditt förstärkta fjädrar bak?

Många frågor på en gång nu, men hoppas där finns nån snäll själ där ute som vet:)

Har sökt på forumet men hitta ingen bra fakta.

Tack på förhand.
Jonas
Användarvisningsbild
av Lilja
Någon bättre dragbil än en gammal 740 hittar du knappt. Min 740 har gått med släp hundratals mil sen den va ny på orginalkoppling och den funkar fint fortfarande så.

OT: Vad är fiddy egentligen?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Om jag inte missminner mig får du dra 1340kg med den.
Jag tycker det är en väldigt bra bil att dra med och du behöver nog inte oroa dig för växellådan men det beror ju helt klart på hur du kör. :D
Starkare fjädrar vet jag inte om det behövs men det är klart att det kanske inte skulle skada i ditt fall om du nu ska dra så mycket som du skriver. Hur mycket släpvagnsvikt pratar vi om?
Grattis till ett bra köp.
av palman
Jisses, gött med snabba svar :)

Jadu, om vi räknar tre-fyra gubbar i bilen och sen en 300-400 kilo på släpet.

Hur mycket tippar ni på att era dra på motorvägen? om man ligger på en 100-110?

Är det för bra för att vara sant att min ligger på 0.81 blandadkörning?Utan släp då :)

OT:

Fiddy är en nybliven sport i sverige. Det är förkrympta crossar.
Körde storcross innan men gick över till detta. Så det är nästa års Sm serie vi ska köra.

Bild
Användarvisningsbild
av Fluffen
Då tycker iallafall jag inte att starkare fjädrar behövs.
Räkna med lite över litern på motorvägen och släp.
Min 240 drar ca 0,8 så det stämmer bra. :D
av palman
Göttans Fluffen :)

Då kan jag passa på med en till fråga här:)

Jo eftersom att det blir många långa resor nästa år med bettan så tänkte jag göra en stor service. Vad mer än motorolja+filter,Vxl olja, axel olja, stift, luftfilter, tändkablar o fördelar lock tycker ni man ska byta? Kam remmen ska bytas nu om 200 mil så det är lugnt. Och fläktremmarna ska jag även byta.

Så vad säger ni?

mvh
av Kena
Kungligare kan man inte åka med den soppaförbrukningen. Har bogserat husvagn(1370kg) runt riket med -85as 740 och 35000 på mätaren, 1,3-1,4/mil och ca 80-90 knyck =nemas problemas motor+drivlina verkar outslitliga. Din hade 16000 mil på mätaren så den ska väl in på första servicen?

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]