Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Som nybliven volvoägare har jag förstås hamnat i trubbel. Jag bytte bakre stötdämparna utan beskymmer.

Och skulle nu byta dom främre jag inhandlade nya stötdämpare av märket Monroe hos Autoekonomi i Karlstad. Men något fattas, dämparna är raka rör det finns ingen platta som håller själva fjädern. Något jag förbryllt letar efter. Som gammal saab ägare är jag van att stötdämparen redan från början har nedre fästen, och plattan fast svetsad från början. Jag har kikat runt lite hos mekonomen och adcenter men verkar inte hitta det jag söker efter. I nuläget kan jag nu inte fortsätta med mitt stötdämparbyte. Volvo världen är hård.

Jag har letat information i både Vadis och Autodata men hittar ej något.

Finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig..
Stort tack på förhand
David
FuBaR skrev:Som nybliven volvoägare har jag förstås hamnat i trubbel. Jag bytte bakre stötdämparna utan beskymmer.

Och skulle nu byta dom främre jag inhandlade nya stötdämpare av märket Monroe hos Autoekonomi i Karlstad. Men något fattas, dämparna är raka rör det finns ingen platta som håller själva fjädern. Något jag förbryllt letar efter. Som gammal saab ägare är jag van att stötdämparen redan från början har nedre fästen, och plattan fast svetsad från början. Jag har kikat runt lite hos mekonomen och adcenter men verkar inte hitta det jag söker efter. I nuläget kan jag nu inte fortsätta med mitt stötdämparbyte. Volvo världen är hård.

Jag har letat information i både Vadis och Autodata men hittar ej något.

Finns det någon vänlig själ där ute som kan hjälpa mig..
Stort tack på förhand
David
Det ska vara så... Ta och köp dig en haynes bok så du kan läsa dig till hur bytet ska gå till.
av Glidan
På min bil skulle man sätta i stötdämparen i ett rör med fjäderfäste,akta dig för att lossa övre muttern fel det smäller till o kullagret rinner ut i gruset,numera vet jag.
Användarvisningsbild
av Nexus
Du har köpt en lös dämpare inte ett "fjäderben" .Saab ,Toyota ,mazda m fl har oxå så att man kan byta bara dämparen och inte hela fjäderbenet.
Lossa hela fjäderbene och upp med det i skruvstädet och dit med fjäder press och klämm ihop fjädern lossa sedan muttern till fjäderfästet mm och när du får isär så lossa stora muttern som håller stötdämparn och dit men den nya och montera ihop allt i omvänd ordning.
av FuBaR
Tack för alla snabba och vänliga inlägg, jag ska genast införskaffa mig en haynes bok. Mer försök att meka blir det imorgon.

Tack ännu en gång.
Användarvisningsbild
av zingo
när du byter dämparen i "röret", se då till att dra kransen ordentligt som håller dämparen på plats.
Slarvade själv med detta och efter ett tag började jag få missljud och bilen kändes "svajig".
Det visade sig att alltihop rörde sig i sidled när denna inte spände ordentligt, men inte vid upphissad bil utan bara när den stod på hjulen, förmodar att vid upplyft bil så hängde den ju i dämparen.
Se till att få en framvagnsinställning efter bytet också, så slipper du snedslitna däck!

Lycka Till
Användarvisningsbild
av Bosse78
zingo skrev:när du byter dämparen i "röret", se då till att dra kransen ordentligt som håller dämparen på plats.
Slarvade själv med detta och efter ett tag började jag få missljud och bilen kändes "svajig".
Det visade sig att alltihop rörde sig i sidled när denna inte spände ordentligt, men inte vid upphissad bil utan bara när den stod på hjulen, förmodar att vid upplyft bil så hängde den ju i dämparen.
Se till att få en framvagnsinställning efter bytet också, så slipper du snedslitna däck!

Lycka Till
Dom där missljuden hur lät dom ??? har själv problem som uppstod ett tag efter att jag bytt dämpare. Låter ungeför som att jag kör över ett brunslock inte hela tiden men i gupp och framförallt där vägen e lite knorrig då bara tokklonkar det. Var det ungefär så ? :D
av Glidan
Har du spänt muttern i överkant,jag glömde det(det klonkade friskt).
Användarvisningsbild
av zingo
jo det kan nog vara så att det lät som ett brunnslock :D
prova att ta ett rejält tag om hjulet( hjulen) typ tio i två och rucka av bara he**te, så fick jag fram "klonket" och var mitt fel låg.
Notera att jag inte lyckades upptäcka felet när bilen var upphissad så hjulen hängde fritt!
Fick snällt plocka ner paketet igen och spänna kransen/muttern som höll dämparen på plats.
Men kolla för säkerhets skull även muttern enligt ovanstående :wink:

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]