Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PutteHFS
Hej alla. Har en 745 -88a B230

När man skruvar på tomgångsskruven på LMM så händer det inget.
Har läst och mätt på berörda punkter, så att potensiometern funkar som den ska och det gör det. Men inget händer med tomgången, har hög tomgång ca1500 rpm.

Samt så undrar jag om tändmodulen skall bli varm efter bara 2 minuter på tomgång?? (den på vänster innerskärm)
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Skruven på LMM är en Co-skruv, vilken justerar Co-värdet.
För att veta vilken typ av tomgång du har, så måste man veta vilken motor du har i bilen. B230-motorerna finns i ett gäng modeller.
Användarvisningsbild
av PutteHFS
Det är en 230F.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Öppna motorhuven och vrid på gasrullen. Med avstängd motor och inte allt för mycket oväsen runt dig, skall du höra ett litet klickljud från tomgångsbrytaren. Om inte, så skulle jag se till att rengöra spjällhuset innan jag ändrade inställningarna.
När detta är ok och klicket hörs just då spjället börjar öppnas, är det dags att rengöra tomgångsventilen (det går även utmärkt att göra detta innan man går på spjällhuset) som sitter i en egen hållare under insuget.
Den har en slang från insugslangen, en slang till insuget och en kontakt (kabel). Demontera denna och rengör den genom att doppa ENDAST ventiländan (där slangarna skall sitta) i avfettningsmedel, diesel eller annan rengörande vätska. Efter rengöringen skall sliden i ventilen klicka (öppna och stänga) då du svingar ventilen bestämt i luften. Avsluta med att smörja ventilen med WD-40, 5-56 eller likn.
Mät även resistansen (ohm) mellan stiften på ventilens kontakt. Det ska visa 8 ohm.
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]