Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av overb
Hej!

var ute och körde med bilen igår, en 740 b230f årsm -88.
helt plötsligt dör den bara.
försöker starta den, tänder till några gånger men startar dej.
kollar säkringarna, nr 1 var trasig.
byter den men så fort jag sätter i en ny och vrider på nyckeln så går den sönder igen.
provar att byta några gånger och tillsist håller säkringen men bilen startar ändå inte.
tycker att bränslepumpen låter konstigt när jag vrider på tändningen och det låter som att den inte suger bensin.
jag skruvar av soppaslangen framme vid motorn och bensin trycktet är jämt och bra.
provade att byta ut spridarrelät och bränslerelät men bilen startar ändå inte.
provar byta ut styrboxen som sitter på passagerarsidan,
bilen startar då men svarar ej på gasen utan blöddar bara när man försöker gasa precis som att LMM är urkopplad.
jag provar rycka ur LMM och bilen är likadan som när LMM är inkopplad..

någon som vet vad som kan ha hänt ? kan styrboxen och LMM gått sönder när säkring nr1 gick sönder ?

mvh overb
av overb
vart läser jag av felkoder då ?
av overb
har inget diagnostikuttag på bilen, sitter ingen svart dosa vid vänster fjädertorn.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Låter ju som om även LMM har lagt ner.
Koppla ur kontakten till LMM och mät resistansen (ohm) mellan stift 1 (peta tillbaka gummit mot kabeln så ser du nummreringarna) & jord.
Här ska det vara 0 ohm.
Vrid på tändningen till läge 2 (körläge) & mät spänningen mellan stift 5 och jord. Ska vara batterispänning.
Vrid av tändningen och koppla in LMM, vrid på tändningen igen.
Mät spänningen mellan stift 3 (bak på kontakten, under gummit) & jord.
Här ska vara 1,4 volt. Starta motorn på tomgång så ska spänningen ligga på ca 2,3 volt.
av overb
LMM var trasig, köpte ny på skroten idag.
nu går bilen perfekt igen. :D
tack för hjälpen.
av Kena
Gissar att säkringen inte går för att styrboxen är trasig. Vad går säkring no. ett till? är inte det bara till pumpen?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Kena skrev:Gissar att säkringen inte går för att styrboxen är trasig. Vad går säkring no. ett till? är inte det bara till pumpen?
Säkring #1 går till styrenheterna (tändning & bränsle), samt till bränslerelät som i sin tur ger spänning till styrenhet, LMM, spridarrelä, tomgångsmotor och förvärmning av lambdasonden.
av Kena
Aha, då får du nog kolla var du har kortis, inte så kul men förvärmning lamdan låter ju som nått du kan få kortis i. Annars måste du nog skilja ifrån allihop och kolla vilken säkringen sprättar när du kopplar in.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]