Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kleen
#754
Tja! Jag har en Volvo 740 GLT 16 Valve 88 och det börjar närma sig kamremsbyte på den nu.
Ja åkte till Volvo och skulle köpa delar, då avrådde dem mig helt till att göra jobbet själv och rekommenderade att man skulle lämna in den i stället, för att byta själv skulle vara ett rent jävla helvete.

Priset med delar och jobbet skulle kosta 10 000 kr, kan det verkligen vara riktigt? för ett kamremsbyte?????

På 8 ventilarna skulle det va betydligt lättare?

Kan det verkligen skilja så mycket i pris och jobb på en 8 ventilare och en 16 ventilare???? Tacksam för svar // Joakim
av Addekarlsson
#758
Kleen skrev:Tja! Jag har en Volvo 740 GLT 16 Valve 88 och det börjar närma sig kamremsbyte på den nu.
Ja åkte till Volvo och skulle köpa delar, då avrådde dem mig helt till att göra jobbet själv och rekommenderade att man skulle lämna in den i stället, för att byta själv skulle vara ett rent jävla helvete.

Priset med delar och jobbet skulle kosta 10 000 kr, kan det verkligen vara riktigt? för ett kamremsbyte?????

På 8 ventilarna skulle det va betydligt lättare?

Kan det verkligen skilja så mycket i pris och jobb på en 8 ventilare och en 16 ventilare???? Tacksam för svar // Joakim
Tjena!

Låter som rena rånet tycker jag med 10k för detta jobb. :shock: :evil:
Är du bara normalt händig med bilar och har sunt förnuft, så är jag övertygad om att du klarar det själv. :D
Visst, något bökigare än på 8V är det, men inte så bökigt att man inte ska klara det själv.
Ta bort plastkåporna för kam-/balansaxelrem och bilda dig en egen uppfattning om saken.
Vill du spara pengar, så kan du dessutom skippa balansaxelremmen.
Enda som händer utan den är att motorn vibrerar lite mer, men det kan man leva med.
För balansaxelremmen kan ställa till med STORA trassel för dig, om den går av. Det vanligaste som händer då är att bitar av den fastnar i kamremmen, som då går av. Och går kamremmen av, så är det ventilsallad = motorbyte, om man inte ids byta toppen samt kolvar.

Så som sagt, kolla innanför kåporna och gör dig en egen uppfattning om hur svårt det kan vara. Är du fortfarnade osäker, så köp Haynes verkstadshandbok. Där står det hur man gör. :D

Lycka till!
av bjarne
#836
Motorn går oxå lite bättre utan balans rem!
av Addekarlsson
#846
bjarne skrev:Motorn går oxå lite bättre utan balans rem!
Marginell skillnad, men ja, dock skillnad iaf. :D
Märkte ingen skillnad så där när jag utrotade min balansaxelrem, annat än att motorn vart kanske liiiiite varvvilligare. :D
av Kleen
#995
Tack för svaren....ja ska utrota balansaxelremmen oxå.

Har inte tatt mig ann problemet än, men ja ska titta på det snart. Joakim
av Ola
#1034
Låter otroligt dyrt men det är ju på Volvo det också.
Du kan ha i åtanke att jag lämnade in min på kamremsbyte hos en lokal Volvomekaniker och fick slutsumman 1800kr.
Då ingick kamrem,spännrulle,fläktrem och servorem+arbete.
ska tilläggas att min bil är en 8v GL från 88 men ändå.
Byt ej remmen själv om du inte vet vad du gör är mitt tips.
av Addekarlsson
#1044
Ola skrev:Låter otroligt dyrt men det är ju på Volvo det också.
Du kan ha i åtanke att jag lämnade in min på kamremsbyte hos en lokal Volvomekaniker och fick slutsumman 1800kr.
Då ingick kamrem,spännrulle,fläktrem och servorem+arbete.
ska tilläggas att min bil är en 8v GL från 88 men ändå.
Byt ej remmen själv om du inte vet vad du gör är mitt tips.
Massor med dyrt är det, även om bara materialet till detta kostar nästan 5000 kr. :shock: :shock: :shock:
Ska man göra ett riktigt byte på en GLT 16V, så är det bra mycket mer att byta än på en vanlig 8V.
Kamrem, 2 löphjul, spännare, balansaxelrem med löphjul och spännare.
Så är det nått mer som jag inte kommer på just nu utan att kolla på min motor.
Inte billigt med 16V kan jag lova. :D
Kleen skrev:Tack för svaren....ja ska utrota balansaxelremmen oxå.

Har inte tatt mig ann problemet än, men ja ska titta på det snart. Joakim
Som jag skrev tidigare, skaffa dig Haynes verkstadshandbok och gör dig en egen uppfattning om saken innan du lämnar indet eller gör nått själv.
Det är inte helt enkelt på en 16V, men med handbok och sunt förnuft går det. :D [/quote]
av Arne Koren
#1254
Jag bytte på min 16v-88 för några år sedan och det enda som gjorde mig osäker var hur mycket man skulle spänna remmen (hade ingen sådan mätare). Men jag spände "efter behag" och nu efter ett antal tusen mil kan jag inte se att det blev några problem. Jag har en Haynes handbok. Är absolut ingen stormekare utan lagar det som krånglar.

Lycka till.
av xnox_manpower
#1257
Hmm det låter som en bil-bibel denna haynes bok.
Ska nog rusa ner till bokhandeln imorgon :P
av Tomba
#1265
Köp inte delarna på volvo! det blir svindyrt
Det är mycket billigare på KG-Trimmning.com

Och om du är osäker på kamremsbytet så kan ju vilken bilverkstad
som helst byta den och billigare.

Hastighetsspärren har inget med hastighetsm&[…]

App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?