Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Ultimadark
Hej

Jag har en 740 årsmodell 88, och jag har ett litet problem med den. Då och då (ca 1 gång varannan vecka) så är min bil seg att starta. Den brukar starta efter ca 30 sekunder vanligtvis, men idag tog det ca 5 minuter att få igång den :( Min kompis har kollat tändstiften och säger att dom är bra, jag har bytt luftfilter och fyllt i k-sprit i tanken. Mina kompisar har inga idéer om vad det kan vara längre, är det någon annan som vet?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Är det när du har mindre än halv tank som den blir svårstartad?
av Kena
Kallstartventil?
av Ultimadark
igelkottar skrev:Är det när du har mindre än halv tank som den blir svårstartad?
När den var segstartad igår så hade jag kört typ 14 mil sen senaste fulltankningen, så den va mer än halvfull då iallafall.
Kena skrev:Kallstartventil?
Jag vet inte om min bil har det, ska fråga min bilkompisar som kan öppna o kolla.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vilken motor har du?
av Ultimadark
Jocke S. skrev:Vilken motor har du?
B230F
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Har du testat hur den startar med hjälp av startgas?
Detta för att avgöra om problemet ligger vid bränsle eller tändsidan.
av Ultimadark
Jocke S. skrev:Har du testat hur den startar med hjälp av startgas?
Detta för att avgöra om problemet ligger vid bränsle eller tändsidan.
Nej, ska se om jag kan göra ett sånt test till helgen. Min kompis trodde inte att det var en luftläcka eftersom det inte är problem varje gång den ska starta, men kan testa ändå. Nån som har någon annan idé?
av Ultimadark
Hej

Har inte testat startgas än, kan någon säga var man kan köpa startgas och hur man ska använda den. Måste man va 2 st vid bilen för att starta med startgas (en som sprayar och en som vrider om tändningsnyckeln), eller kan ha en flaska startgas som reserv i sin ifall den är segstartad och man är ensam?
Val av motorolja

Hej Jag ska byta motorolja i en 740 16V och titta[…]

Styrsnäcka Amazon

Lyfter en gammal tråd..... Behövs n&ar[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Nederst, en bild från vår balkong, man[…]

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]