Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av skitbil
Är ny här på forumet - vill lära mig mer om motorer speciellt då jag har en gammal 740 från 88:a - men frågar här medan jag lär mig!

Har haft problem en tid med att starta bilen nu när det är kallt men fortfarande plus grader. Har motorvärmare men den är tid&temperaturstyrd.
Batteriet har till slut dött. Så igår hämtade jag ett nytt batteri och la in det i bilen - nu får bilen ström men startar ändå inte.
Såg att det satt en lös slang i bilen och som smakar bensin. Den går inifrån bilen (förarsidan) vidare mot/under insprutaren i en T korsning och från T korsningen fortsätter den och sitter lös.

Fick hjälp med att hitta vart den skulle men när jag försöker starta så händer det inget i bränslefiltret - den får ingen bensin dit...

Någon som har en aning? Är det verkstan som gäller?
Kan tillägga att bilen stått i en vecka och jag har försökt starta den efter att den stått i motorvärmare några gånger. Dock inte med nytt batteri...

Kan fixa bild om jag förklarat otydligt!

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av Lilja
Fixa bild ;) Men slangen som jag förstår det kommer från bränslepumpen, den sitter i en bygel precis under förarstolen tillsammans med filtret.
av Gaba_flumm
om den inte får bränsle så är det antingen pumpen som är kass eller filtret som är tätt...
men hur mycket har den gått??
av skitbil
Gaba_flumm skrev:om den inte får bränsle så är det antingen pumpen som är kass eller filtret som är tätt...
men hur mycket har den gått??
Den har gått... hrm 84 000 mil...

Filtret är nyligen bytt. Så det är väl pumpen som är kass. En kompis skulle komma och titta på bilen ihelg så jag hoppas hon lyckas fixa det!
av skitbil
Lilja skrev:Fixa bild ;) Men slangen som jag förstår det kommer från bränslepumpen, den sitter i en bygel precis under förarstolen tillsammans med filtret.
Under förarstolen? Men både filtret och slangen som sitter löst går in i motorutrymmet... och det är ju där problemet finns :???:
Användarvisningsbild
av Lilja
skitbil skrev:
Lilja skrev:Fixa bild ;) Men slangen som jag förstår det kommer från bränslepumpen, den sitter i en bygel precis under förarstolen tillsammans med filtret.
Under förarstolen? Men både filtret och slangen som sitter löst går in i motorutrymmet... och det är ju där problemet finns :???:
Det finns dom som har pumpen i tankarmaturen och filtret i motorrummet och dom som har både filtret och pumpen i en bygel under förarstolen. Men vilket system det än är så går ju slangarna från pumpen resp. filtret in i motorrummet, det måste ju komma fram till motorn :wink: .

Var ute och kollade på min bil precis men jag har inget t-korts på bränsleledningen på min bil. Men det kan vara så att om du har haft eller har parkeringsvärmare så kan den slangen ibland sitta med ett t-kors. Oftast sitter där dock en egen slang till en egen pump till värmaren. Men eftersom du har motorvärmare skulle jag nog ta och kolla så den inte har hoppat av från värmaren.
av skitbil
Lilja skrev:
skitbil skrev:
Det finns dom som har pumpen i tankarmaturen och filtret i motorrummet och dom som har både filtret och pumpen i en bygel under förarstolen. Men vilket system det än är så går ju slangarna från pumpen resp. filtret in i motorrummet, det måste ju komma fram till motorn :wink: .

Var ute och kollade på min bil precis men jag har inget t-korts på bränsleledningen på min bil. Men det kan vara så att om du har haft eller har parkeringsvärmare så kan den slangen ibland sitta med ett t-kors. Oftast sitter där dock en egen slang till en egen pump till värmaren. Men eftersom du har motorvärmare skulle jag nog ta och kolla så den inte har hoppat av från värmaren.
Ja jag antog att det är olika...

Kan säga att en kille var och kollade igår och han satte fast slangen där han trodde att den skulle sitta (van vid 50-60 tals motorer) men den ville inte starta ändå...

Ska byta tändstift och sätta den i motorvärmaren och se om den startar... annars är det nog bränslepumpen som gått och hängt sig!

Tack så mycket för hjälpen!
Användarvisningsbild
av Lilja
Du kan ju kolla bränslepumpen ganska enkelt genom att bara dra ur slangen upp till insprutarna och sen sätta på tändingen. Kommer det bensin då är den hel kommer det inget är den paj.
Användarvisningsbild
av Kloge
Kolla så att varvräknaren rör sig när du kör på startmotorn.
Om inte så funkar inte hall/svänghjulsgivaren och då ger inte databoxen signal till insprutarna
av skitbil
Tack för all hjälp!
Pappa var hit och satte fast bränsleslangen men det var ändå inte det.

Han anade att det var fördelaren eller tändspole som var felet då jag testat om det slog gnistor - vilket det inte gjorde.

Så jag bytte tändspolen men inte heller då startade bilen, efter mycket om och men fick jag tag på en fördelare och tillslut en snubbe som kunde byta den (vågade inte själv då jag aldrig gjort det) men han skakade på huvudet och sa att det inte var fördelaren utan bytte locket och rotorn istället - bilen startade inte. Idag bytte han till slut fördelare och bilen fungerar! Hurra!

Lite OT
Pappa hade varit in här på forumet och läst lite och så ringde han mig.
Har du varit på volvoforumet?
Jaaa hurså?
Heter du skitbil?
Saken är den att jag ringer alltid till pappa när "skitbilen" inte startar! Och börjar alltid samtalet med "Skitbilen är trasig!" :lol:

Om du inte har felkoder och när är ä[…]

Mjo, förståeligt.. inte så kul oc[…]

Volvo xc 60 R design 2010

Jag undrar hur ni har monterat ledramp på […]

Val av motorolja

Intressant, den dyrare dunken står det bara […]