Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av helge
Har en 945 -91, har precis bytt huvudbromscylindern. Bromspedalen verkade ganska svampig och sjönk när man bromsade hårt, visst har det blivit bättre men jag tycker att verkan av bytet skulle märkas mer, bla tycker jag det skulle vara ett större motsånd i pedalen när man bromsar. Vad mer kan inverka eller vara fel i en sådan här situation, sitter och funderar på om det kan vara något med bromsservo eller om bromsoljan kan vara för gammal?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Vilken färg har bromsvätskan i behållaren? Ljus/mörk?
Kan vara gamla bromsslangar som expanderar vid tryck...
Är systemet luftat ordentligt under tryck?

Med motorn avstängd och bromspedalen nedtrampad minst 4-5 ggr.
Pedalvägen får inte överskrida 5,5 cm därefter!
av helge
Då menar du att måttet du anger, (pedalnedtryckningen) är vid avstängd motor?I så fall behöver jag i alla fall inte bekymmra mig för huvudcylindern. Samtidigt tycker jag att det går att förnimma ett svagt pysande (när motorn går), ungeför som om det skulle kunna vara otätt vid vacumslangens anslutning vid bromsservon. Förövrigt var den gamla oljan i behållaren ganska mörk. Skall i alla fall byta oljan, så får jag se om jag får en förändring.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]