Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Claes T
Har under körningar på minst 2-3 mil, på senaste tiden fått ett tjutande vibrationsljud (som jag tror kommer från framvagnen) samt samtidigt känt lättare vibrationer i ratten samt ganska kraftiga sådana i golv och pedaler. När jag sedan stannade bilen igår var hjullagret på vänster fram varmt medan de andra tre dito var så gott som helt svala.

Kan det vara ngt annat är hjullagret vänster fram som håller på att ge upp? 740-92.
Användarvisningsbild
av #27
Jag skulle ha plockat isär bromsarna och se om något sitter fast..
av Claes T
Tack för snabbt svar, men om det var skit mellan bromsskivorna så borde väl inte hjullagret bli varmt plus att det borde vibrera även vid korta sträckor?
Användarvisningsbild
av #27
Claes T skrev:Tack för snabbt svar, men om det var skit mellan bromsskivorna så borde väl inte hjullagret bli varmt plus att det borde vibrera även vid korta sträckor?
Jag tänke mer såhär att klossarna sitter fast och när du kör så blir det varm och då utvidgar skivan och med vibbratiner som följd..
av Claes T
Så du menar att hjullagret kan blir varmt p.g.a. att det är skit mellan bromsskivorna?
Användarvisningsbild
av Lilja
Claes T skrev:Så du menar att hjullagret kan blir varmt p.g.a. att det är skit mellan bromsskivorna?
Skivan sitter ju fast i navet som båda två är metall, om skivan blir varm blir ju också navet varmt eftersom metall leder värme bra ;)
Användarvisningsbild
av #27
Claes T skrev:Så du menar att hjullagret kan blir varmt p.g.a. att det är skit mellan bromsskivorna?
Ja.

Och jag tror att beläggen har rostat fast i bromsbygeln.
Eller har glidpinnarna fastnat..
av Claes T
Men visst är det så att hjullagren blir varma när de börjat bli ordentligt slitna?!?!
Användarvisningsbild
av #27
Claes T skrev:Men visst är det så att hjullagren blir varma när de börjat bli ordentligt slitna?!?!
Det kan det säkert bli men då har du ett missljud och glapp...
av Volvo_Islander
Claes T skrev:Men visst är det så att hjullagren blir varma när de börjat bli ordentligt slitna?!?!
Nja, slitna lager behöver inte betyda varma lager. Dock osmorda sådana eftersom värme uppstår av friktion. Men osmorda lager leder snabbt till slitna lager och då borde de visa andra symptom, påtagliga dessutom, vilket påpekats i tråden. En påliggande broms ger också upphov till friktion och följdaktligen värme.
Mitt tips är nog det samma som redan getts, att kolla upp bromsoken innan du börjar riva i lagret.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]