Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av ThomasL
Jag har problem med instrumentbelysningen på min volvo 740 (91 års modell).
Problemet består i att instrumentbelysningen slocknar efter en stund, oftast nästan direkt efter att bilen startats.
Sedan kommer det tillbaka för att plötsligt släcka ner igen.
Efter ca 5 minuters körning så brukar belysningen dock slå på, och hålla sig där.
Det verkar alltså som om bilen måste bli lite varm först innan instrument belysningen är på hela tiden, vilket väl betyder att det är något litet glapp någonstans.
Det finns även en lampa nere vid radion, som lyser upp en del små pilar till reglaget, och detta följer instrumentbelysningens beteende.
All annan belysning (strålkastare etc) fungerar normalt hela tiden.
Jag har läst på denna hemsida att det skulle kunna hjälpa att vrida lite på startnyckeln, men det fungerar inte på min bil.

Är det någon som vet var (och hur) jag skall börja felsöka, och vad jag kan göra åt problemet?

Thomas
av emil_yttervik
tjena.. jag skulle tippa på att det dimmern som sitter till höger på instumenteringen som håller på att ge upp.
av Hemulen
Hej. Kan ju daska till ovanför instrumentet och se om det funkar,isåfall glapp.Du kan även skruva loss och ta bort skivan som sitter ovanför pedalerna och när du gjort det kan du känna försiktigt på baksidan av instrumentet och på så sätt kolla glappkontakt. Har för mig att instrumentet har en jordsladd som går till höger A-stolpe och jordar i skenan som sitter bakom boxen längst ner.Du kan även ta loss instrumentet och kolla baksidan,se om det är något avbrott i ledbanorna,kallödning.
Användarvisningsbild
av dassharen
Tjena Hemulen! Jag slog till på min gamle Volvo och hela skiten blev svart som mörkaste Småland...

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]