Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jonssonbjorn
Jag har en 740 -90 med aut. På växelspaken sitter det en liten knapp som ska spärra 4:e växeln vid t.ex. släpvagnsdragning.
Ibland aktiveras den knappen av sig själv mitt under körning, den går ej att koppla ur med knappen utan kan släppa av sig själv efter en stund. Pilen som indikerar knappen bland instrumenten lyser. Vad är felet? Kan det vara kortis? Går det att "laga" enkelt och billigt? Går funktionen/knappen att koppla bort?
Användarvisningsbild
av lilleman
jag skulle börja med att kolla reläet om det är det som jäklas mvh/roger
av LaRy
Ifall pilen följer funktionen är det mycket troligt att det är reläet. Vad jag menar är att ifall 4-an är blockerad då pilen lyser verkar det vara reläet.

Ett mycket vanligt fel på dessa reläer är att de grövre lödningarna på kretskortet i reläet spricker p.g.a. ålder och vibrationer. Ett alternativ är däför att ta ut reläet och lossa kåpan. Löd om samtliga större lödningar. Kontrollera efter sprickor på övriga lödningar med ex.vis en lupp. Löd om där det ser misstänkt ut. Många har lyckats med omlödning.

Detta är ett växelrelä, knappen i spaken ger en puls när du trycker på den, och reläet växlar från att vara draget eller ej draget. Tyvärr kan du endast köpa reläet hos Volvo, det tillverkas exempelvis av Hella, men de får ej leverera till andra än Volvo
av jonssonbjorn
Tack för era svar, nu vet jag var jag ska söka och vad jag ska göra.

Byt kåpa, det blir små sprickor i den […]

Volvo car UX

"Cirkeln är sluten. Med den senaste uppd[…]

Så.. Iaf du, skulle inte vara särskil[…]

Känsligt med insug i plast?

Har en V40 T2 från -14, men en tomgång[…]