Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Berggren
jag gör ett nytt försök..
har nu fått min 740-90 besiktad.. efter mycket strul med co2 o hc
nu ligger värdena bra dock drar bilen 1.7 l /milen fortfarande..
ny lambda, ny kat, nya filter, bränslepump, stift, rotor,

lambda värdet ligger på 1.04 och tomgången ligger på ca 600v/min dock så märker jag att bilen ligger mellan´750-900varv precis när jag stannat för att stå på tomgång.. där ligger den i ca 5-10 sek innan den dalar ner till 600 varv igen o börjar gå lite ojämt på tomgång..

nån som har bra förslag på hur jag ska få ner bränsleförbrukningen.. annars köper jag mig en v8 som är betydligt roligare att köra på den förbrukningen
av Berggren
Ingen som har några förslag?
nu drar den 1.85/milen (hälften motorväg, hälften stads körning)

Lyfte på oljelocket idag och luktade.. luktade bensin som fan..
kollade även spridarna o dom läckte inte..

Hjälp mig nån.. snälla
Användarvisningsbild
av Fluffen
Några felkoder?
Ett komptest kanske också vore på sin plats.
av Berggren
Inga felkoder.. komp test gjort.. och där va det inget fel.. låg jämt på alla cylindrarna
Användarvisningsbild
av Lilja
Vad är det för motor? Kan vara luftmassemätaren.
av 945S
Hur ser tändstiften ut? Svarta, vita, gråa, torra, blöta osv? Minns jag rätt så skall det vara en grå beläggning om allt är korrekt. Att det luktar bensin i oljan låter inte så bra i mina öron iaf.
Användarvisningsbild
av Lilja
Men det att den luktar bensin från oljelocket kan ju säkerligen vara oförbränt bränsle som sprutats in i cylindrarna men inte fullständigt förbränts. Flödar man cylindrarna så rinner bensinen ju tillsist ner i sumpen. Dvs om dom inte redan står och läcker igenom hela tiden.

Antar att den ryker svart också när du gasar?
Tror fortfarande på luftmassemätaren ja.
av Berggren
Motorn är en b230F
Tändstiften är nya... har för mig att dom såg ok ut.. inte grå eller nåt sånt..
Luftmasse mätaren har jag också varit inne på , dock har jag mätt upp den o den verkar funka men det är ju ingen garanti för att den funkar som den ska..(dock så verkar inte många ha mätaren som slutar på 016 utan alla verkar ha den som slutar på 007,)
Bilen ryker INTE svart och det märks inte heller nåt på gången på bilen..
Användarvisningsbild
av Lilja
Verkar ju lite konstigt nästan, när bilen får för mycket soppa brukar den ryka svart. Antingen om den får för lite luft eller för mycket soppa. Så om det är luftmassemätaren eller kassa spridare tycker jag att den borde ryka svart ändå.
av Morgan M
Det låter som att lamdasonden tror att det är för mager blandning på bensinen,och därför skickar signal att ge mera bränsle.Har du kollat så den är tät i grenrörspackningen, samt packning mellan grenrör och främre röret?.Så att denm inte tar tjuvluft någonstans.

Enligt meken så hade han nollat den och rade[…]

Bensinpriser v2

Sedan kriget bröt ut har oljepriserna ö[…]

Kanske läge att testa att byta själva &q[…]

Batterifråga?

Kan konstatera att jo köp nytt batteri p&arin[…]