Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en Volvo 745 SE -1992, motor B230F, 85 kW (115hk). Jag köpte den våren 2003 för 45.000 kr (på bilfirma) och då hade bilen gått 18.200 mil (en ägare, välskött, servicebok osv.). Nu har jag ägt den i drygt 4,5 år och kört omkring 10.000 mil. Den har alltså gått 28.200 mil. Under dessa fyra år har jag haft väldigt dyra reparationer på bilen och jag undrar därför om jag är extremt otursförföljd eller om det här räknas som normalt slitage på bilar av min typ, ålder, körsträcka. Sen jag köpte bilen har jag lagt ut mer pengar på reparationer än på vad bilen kostade. I denna lista räknar jag inte med småreparationer och service såsom oljebyten, glödlampor osv. utan bara de större sakerna. Dessa saker har bytts på verkstad:

• Motor till bakrutans vindrutetorkare (motorn hade slutat fungera + rostat fast).
• Kylaren (den läckte).
• Reglage till främre vindrutetorkare (säkringen brände hela tiden).
• Bränslepump, bränslefilter, tankarmatur, lambdasond.
• Generator + regulator.
• Främre ljuddämpare + katalysator + bakre ljuddämpare.
• Styrled/spindelled vänster framhjul (hjulet glappade rejält).
• Bromsslangar fram, höger och vänster hjul (orra, spruckna).
• Lamphållare mm. till stoppljus hö + vä bak (utslitet, ärgat, glappt, sprucket),
• Värmeventil (det läckte in kylarvätska i kupén, under mattan vänster baksäte).
• Bromsskivor, bromsok, framvangsjustering.
• Stötdämpare bak (utslitna).
• Tändspole (överspänning).
• Lamdasond (gick sönder pga överspänning + läckage i avgassystemet).

Vad ska man dra för slutsatser? Är min bil extremt otursförföljd? Har jag gjort en riktigt dålig affär? Eller kan man betrakta detta som normalt underhåll? Eftersom jag inte är mekaniskt begåvad så har alla reparationer skett på verkstad, vilket givetvis har gjort att kostnaderna blivit väldigt höga, jämfört med om jag hade bytt en del själv.

Tacksam för synpunkter från andra, mer erfarna, Volvoägare!

Mvh Bromma-Uffe
Själva meningen med att köpa en gammal Volvo enligt mig är för att reservdelarna är billiga och den är lätt att meka med. Har man inte tid/ork/tillräcklig kunskap för att meka med den borde man kanske välja nått nyare. Med en så pass gammal bil antar jag att man får räkna med att det mesta kan hända.
av Kena
Jo, kan man inte meka själv ska man nog köpa nyare bil, det du räknar upp är inte särskilt dyra delar och får nog räknas till åldersrelaterat, men lämnar du in på verkstad kostar det nog en hel del.
av kawahasse
Tyvärr är det nog så att mycket av det inte hade behövt bytas om man gjort reparationerna själv, tex bromsok(brukar gå att leda upp dom många ggr) torkar armen bak likaså o lamphållare med lite slippapper o 5-56..
Styrleder, ljuddämpare, stötdämpare, bromsslangar, bromsskivor o bränslefilter är ju sånt man får byta på alla bilar.
Användarvisningsbild
av Lilja
Skulle nog säga otursförföljd ja. Vi har haft vår 745 88a med samma motor B230F sen den var ny och utöver rutingrejer som bromsar servicar etc så har vi bytt luftmassemätare en gång och fördelare två gånger och bakre ljuddämpare en gång. Typ det enda vi gjort.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]