Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Micke L
Hejsan alla. Ska försöka göra historien kort.

En regnig kväll för ett par veckor sedan så började bilen krångla. En 740 91a. Den gick ryckigt och var förhållandevis orkeslös. I samma veva gick avgassystemet av, varpa dagen därpå bytte jag till ett nytt avgassystem.

Efterssom att det gamla röret gick av så hängde katalysatorn i lambda kablarna i ett par kilometer, men jag kunde inte hitta några kabelbrott. Bilen gick fint igen. Tills dagen därpå.

Bilen tvärdör när den blir varm. På morgonen startar den fint. Tomgången en aningen ryckig men den startar ialla fall. När den blir varm så rycker den desto mer och dör plötsligt. När den väl dör så startar den inte igen. Den startar dock om man knuffar igång den, men inte på startmotorn.

Följande är gjort:
Impulsgivaren uppmätt och rengjord: 0,5v
Tempsensorn bytt:
Bensin pumpas fram till railen:
Rengjort tändfördelare:
Kontrollerat gnista till stiften: OK
Bränslepumprelä bytt:
Spridarrelä kontrollerat:

Felkod som har uppkommit är för fet /mager tomgång lambda. I övrigt
inga fel.

Bilen sotar något otroligt nu, tar jag ut stiften efter en stunds tomgång är dessa kolsvarta, geggiga av sotpartiklar. Till detta hör att bilen nu med har blivit svårstartad när den är kall. Håller jag varv över 2000 går bilen. Släpper jag ner så dör den.

Kan lambdan vara trasig. Skulle den kunna ge dessa felen?
LMM?? Kan den ha gett upp?

Vad ska jag ge mig på härnäst??

/Micke
av Hemulen
Hej micke.Låter som den suger tjuvluft med tanke på sotet,kanske spraya runt insuget och slangar och spridare med startgas?om tomgången ändras "voila"du har hittat felet.Är du duktig på att mäta med universalinstrument så finns det mycket duktiga personer på det här forumet som säkerligen kan guida dig,tänk bara på att instrumentet bör ha ett högt inre motstånd för att inte belasta mätobjektet,själv använder jag Biltemas pro multimeter.Antar att avgaset är tätat,kom och tänka på din katalysator,bytte du den?Annars kan ju innanmätet ha lossnat efter den omilda behandlingen.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Mät lambdans förvärmningsmotstånd:
Sära på det dubbla kontaktstycket till sonden och mät resistansen (ohm) mellan klämmorna mot sonden. Resultat: 2-3 ohm (kall), 7-14 ohm (varm).
Koppla ihop kontakten igen!

Blotta gummidamasken på den ensamma (singel-) kabeln från lambdan.
Starta motorn och låt gå på tomgång 3 min. Mät spänningen mellan stiftet bakom gummit och jord. Resultat: Pendlande mellan 0,1 & 1,2 volt. Hur pendlar din?
OBS! Lambdans kontakter ska vara kopplade vid testet!

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]