Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av prahna
Hur länge skall det gå mellan byte av fördelarlock på en 940 gl 116hk -93?
Tjejen lämnade in bilen i somras till Volvo på 28500 mila service. Nu kollade jag på de servicar som vi gjort sedan 25500mil och de har inte bytt fördelare eller rotor en endaste gång.
Är detta normalt eller har volvo tabbat sig?
Det var mycket sot och smuts i fördelarlocket när jag kollade. Dessutom var det ganska urgröpt och bränt på förderlarstiften, men det kanske blir så?
Den svarta plasten runt fördelarlocket var dessutom sprucket pga plasten ruttnat...så det kanske är dags att byta?
Jag testade att slipa till fördelarlocket lite och ävern rotorn med ett superfint slippaper men det gjorde varken från eller till.
Dessutom såg jag att vaccumslangen var sprucken, får garanterat köpa en ny. Kapade den så den såg bättre ut men det blev inte 100%
Kan det vara det ovan som gör att bilen går ryckigt?
//Mats
av Glidan
Byt,det är lite knixit om den sitter på kamaxeln,skruvarna bråkar ibland.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Det är väl inte någon direkt bytesintervall på de grejerna men det låter som det är hög tid att byta. Det du beskriver är helt normalt, brukar bli så när det är totalslut. :lol:
Byt fördelarlock, fördelararm tändkablar.
Använd en ringspärrnyckel om du har någon sådan blir mycket enklare då.
av prahna
Skall man förvänta sig att en auktoriserad volvoverkstad byter fördelarlock och rotor vid en 28500mila service eller i varje fall någon gång på 3000mil?
Dessutom verkar tändkablarna vara helt slut. Den på ettans cylinder faller bara på plats. Det skall ju liksom rippa men det händer inget alls. Hur F*N kan man som mek bara låta det gå igenom?????

///Mats
av prahna
Snacka med volvoverkstan idag och de menade att de byter varken tändstift och fördelare eller tändstift om inte kunden begär det. Alltså NICE PRICE är inget nice price. De byter olja och det kostar 2000kr....det e dyrt det....
Sedan säger de att de kollat på vatten mm men det gör man ju själv mycket lätt....
Så våga vägra nice price! Sån skit!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Tändstift måste de väl ändå byta. :roll:
Var 4500:e km om jag inte minns fel ska det vara på F motorer.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
prahna skrev:Snacka med volvoverkstan idag och de menade att de byter varken tändstift och fördelare eller tändstift om inte kunden begär det. Alltså NICE PRICE är inget nice price. De byter olja och det kostar 2000kr....det e dyrt det....
Sedan säger de att de kollat på vatten mm men det gör man ju själv mycket lätt....
Så våga vägra nice price! Sån skit!
Fördelare byts inte vid "vanlig" service. Däremot byts tändstift vid den service då tändstift skall bytas om inte någon annan överrenskommelse träffats!
Användarvisningsbild
av 745
Fluffen skrev:Tändstift måste de väl ändå byta. :roll:
Var 4500:e km om jag inte minns fel ska det vara på F motorer.
Nu är du väl ute o cyklar ändå!?
Byta tändstift var 450e mil skulle betyda ca 7gg/år för mig som kör lite drygt 3000 mil/år :-O) Nog tusan håller stiftena längre än så!

Enligt volvos hemsida är det 1500 mil

http://www.volvocars.se/salesandservice ... terval.htm
Användarvisningsbild
av Fluffen
Naturligtvis menade jag 45000 km. Glömde en nolla. :oops:
På E motorer är det tändstiftbyte varje service.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]