Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Glidan
Det var minimalt med fett i lagrena,ändå infettade.Förr låg det fett ända ut till koppen har volvo någon slags superfett.Det såg hemskt bra ut,jag blir lite orolig.Jag hade tänkt göra rent tandkransen på skivan sån skit klistrar sig i fettet så jag måste fetta om lagrena.
av Glidan
Det var helt torrt överallt förutom i lagrena som såg bra infettade ut.Kan detta vara första gången ngn öppnar detta ( 26000 mil)Jag undrar om jag kan lyckas lika bra.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är inget man tar isär egentligen, man byter hela navet om lagret går. Det är tätat så det ska inte vara något fett utanför lagret.
av Glidan
Nej det finns ingen tätning någonstans,just nu får jag inte ihop skiten innerbanorna vill inte gå in på sin plats,det är ju fredag så jag får ta ett par öl och fundera lite på monteringen.
Användarvisningsbild
av enpc
Tjena

Grattis har dom glidit isär så är det ett rent h-vete att få ihop det igen. :evil: Jag passade på att ta isär lagren och rengöra och fetta in lagerkulorna ordentligt. Jag pressade ihop lagren så mkt som möjligt sedan monterade jag tillbaka lagret. Eftersom lagerkulorna var ordentligt infettade nu så gled dom på plats med takt att lagren pressades ihop när jag drog åt navbulten. Fick verkligen dra tills det smakade skit och sedan lite till för att lagren skulle gå ihop :x . 2 meter hävstång och min kroppstyngd så gick det :P . Snurrade sen på hjulet för att leta ev missljud. Körde en sväng med bilen sedan drog jag åt navbulten ytterliggare lite. Det funkade fin fint för mig iaf. Man kanske får vara beredd på att köpa ett nytt lager i värsta fall om man inte får ihop dom vid montering men prova. Volvo tar 1680 spänn för ett främre hjullager.
av Glidan
Skojar du eller
Användarvisningsbild
av enpc
Skojas?
av Glidan
Jag tänkte fel från början,Jag har bytt äldre typer av lager.Koniska rullager där man drog till skivan började tröga sedan släppte man ngn sexkant och satte i en låspinne.Jag tror det har varit på ngn 240.Här fegar jag när skivar börjar tröga,Nu måste jag ta isär det igen o mäta lite o se vad det är som tar emot.Det verkar som om hela paketet skall in 2-4 mm till.Att ta loss det var ingen större match.
av Kena
enpc skrev:Tjena

Grattis har dom glidit isär så är det ett rent h-vete att få ihop det igen. :evil: Jag passade på att ta isär lagren och rengöra och fetta in lagerkulorna ordentligt. Jag pressade ihop lagren så mkt som möjligt sedan monterade jag tillbaka lagret. Eftersom lagerkulorna var ordentligt infettade nu så gled dom på plats med takt att lagren pressades ihop när jag drog åt navbulten. Fick verkligen dra tills det smakade skit och sedan lite till för att lagren skulle gå ihop :x . 2 meter hävstång och min kroppstyngd så gick det :P . Snurrade sen på hjulet för att leta ev missljud. Körde en sväng med bilen sedan drog jag åt navbulten ytterliggare lite. Det funkade fin fint för mig iaf. Man kanske får vara beredd på att köpa ett nytt lager i värsta fall om man inte får ihop dom vid montering men prova. Volvo tar 1680 spänn för ett främre hjullager.
Sitter det inte koniska lager på din 745:a?
av Glidan
Nej tydligen bytte dom lager -88.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]