Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av metica
Hej!

Har nyligen införskaffat en Volvo 740 GL från 1990. Karossen är fin (helgalvad som jag förstått det) bortsett lite rost på undersidan av skärmkanterna och några skrapmärken/stenskott där galvaniseringen syns.

Några spörsmål:

1) Hur länge kan skrapmärken och stenskott finnas till innan de växer till och blir rostblommor?

2) Till våren tänkte jag a) slipa plåtrent på undersidan av skärmkanterna med sandpapper, vilket torde innebära att eventuell återstående galvanisering följer med?!, b) lägga rostskyddsfärg och/eller zinkfärg samt c) blåsa på med lite lack (ointressant vad eftersom färgen här inte syns om man inte sticker in skallen i hjulhuset och gluttar. Är det ett begåvat sätt att stoppa rostangreppet? Är det ok att vänta till våren om man kör bilen ett par gånger per vecka?

3) Kan man göra ovanstående små arbeten utomhus en fin vår- eller sommardag? Vi pratar ju trots allt om rost på delar av bilen som inte syns särskilt väl.

PS Jag har letat efter information om ovanstående i forumet, men inte hittat något relevant. Jag ber om ursäkt om detta är en dubbelpostning... DS

PS2 I helgen ska jag putsa upp baklyktorna enligt tipset under "Tips och trix". Återkommer med fotografier före och efter! :-) DS2
Användarvisningsbild
av enpc
Hej

En allmän regel är att ju att ju tidigare man åtgärdar ytrost desto bättre. När du slipar/blästrar bort ytrost måste du komma ner i plåten så du får bort alla rostporer. Det innebär att ja lagret med galv slipas bort. Men det räcker alldeles utmärkt med det du beskriver att du tänkt göra. Tänk dock på att använda produkter från samma tillverkare så dom fungerar tillsammans i ett lacksystem sen följ bara rekommendationen på produkterna för vilken arbetstemperatur som ska råda. en regel är min +20 C och torr luft. :D
av Loblin
Tjena!! Själv har man ju också skaffat sig en 740 -90 :D

Precis som du så har jag också haft lite rost i undersidan av skärmkanterna!

Efter erfarenhet av tidigare lagningar på pappas 745:a så tycker jag att du bör åtgärda detta innan vintern!! Allt salt å skit verkligen äter upp bilen om det redan börjat rosta det minsta lilla!!

Mitt tillvägagångssätt va som du beskriver att först skrapa bort allt löst....slipa ner till plåtrent...tvätta med lite t-sprit för att sedan lägga på ett rostskydd eller zinkfärg....(behöver man spackla så finns de överspacklingsbara rostskydd)...om det behövs så slipar jag spacklet å grundmålar med rostskyddande grundfärg.....detta får torka ett tag (1 dygn) innan jag slipar det med mycket fint vattenslippappper.....torkar av med lite sprit igen och lackar!

Det viktigaste är att få riktigt rent mot plåten och att man får ett bra lager med rostskydd!! Annars är det inga konstigheter...bara att köra på för det syns ju som sagt knappt. Är det dessutom på framskärmarna så hamnar lagningen under innerskärmen!!
Själv la jag lite klet mellan plastskärmen och plåten för att få det tätt!!

Dessa arbeten gjorde jag i typ en carport....gäller bara att det inte kommer skit emellan i lagningen. Det värsta är att lacka om det är för kallt...rinner lätt och torkar långsamt!!

Sen får man alltid se vad resultatet blir efter ett år!! Pappas bil hade blivit för hårt angripen på vissa ställen så rosten kom tillbaka med på andra ställen är det fortfarande bra efter 3år :)

Hoppas på det håller sig på min bil då jag tog det innan det började gå för djupt in!

Lycka till med rostlagningen och den nya bilen!!!! / MVH Robin
av metica
Tack för hjälpen! Grymt bra.

Robin: Ser att du förekommer mig på en punkt. Att laga innan vintern kan bli ett problem då jag inte har tillgång till ett garage i nuläget. Och det är redan tämligen fuktigt ute i det fria...

Ska inspektera i helgen och se hur illa det är. Om det är för stökigt kanske man ska hyra en Gör det själv-hall? Hm...
av metica
BTW: Grattis till 740:n! :-)

Himla trevlig bil, det där. Gillar den starkt. Robust pjäs. Bortsett blinkers- och vindrutetorkarspakar då, som två mjäkiga tändstickor. Hehe.
av Fisketorp
Någon som har erfarenhet utav medlet rostätare?

ifall det kan vara något för att få riktigt rent i porerna, kan ju vara riktigt svårt att få 100% rent annars på välangripet ställe.

//Martin
Användarvisningsbild
av igelkottar
Fisketorp skrev:Någon som har erfarenhet utav medlet rostätare?

ifall det kan vara något för att få riktigt rent i porerna, kan ju vara riktigt svårt att få 100% rent annars på välangripet ställe.

//Martin
Rostätare och andra liknande preparat är bra att ta på innan
olika färg och spackel. De som jag testat har varit till belåtenhet
eftersom inte rosten kommit tillbaka under första året i alla fall. :D
Vad som kommer senare kan man knappast skylla rostmedlet för. :wink:
av Loblin
metica skrev:BTW: Grattis till 740:n! :-)

Himla trevlig bil, det där. Gillar den starkt. Robust pjäs. Bortsett blinkers- och vindrutetorkarspakar då, som två mjäkiga tändstickor. Hehe.

Ja valet va ju enkelt eftersom jag är uppfostrad i baksätet på alla resor i familjens 745:a som grabb samt att ha övningskört den i 2 år och en dag stod en svart 740 å väntade på att bli köpt :wink:

Jo spakarna må va lite klena till utseendet men dom håller nog!!
Jag tycker också att det är en riktigt bra bil. Billig att köpa och underhålla samt att den är skön att åka i. Att den är bakhjulsdriven är ju ett stort plus me :D
Användarvisningsbild
av lilleman
innerskärmar från 940 passar på 740 i hjulhusen bak jag plockade mina från en 945a det blev riktigt bra och man slipper all skit som lägger sig på insidan av skärmkanten :) mvh/roger

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]