Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Glidan
Jag byter väll runt om på ett par timmar,trodde jag.Det var rackarn vad besvärliga framdämparna var.Jag är osäker om man måste ta bort både ABS givare,bromsrör,ok,bromsskiva, skyddsplåt,lossa krängningshämmare,lossa fjäderbensröret undertill,själva inställningsplåten i överkant.Vissa av bultarna är lite rostiga också (haha),när jag kommer in till dämparens fäste i röret klarar man det med en tång eller måste man ha en haknyckel.jag vet fortfarande inte vad jag har för bromsar men jag får väll lossa o åka o jämföra.just nu vägrar fjäderbenshylsan att lossna.
Användarvisningsbild
av enpc
Sätt fast hela fjäderbenet i en arbetsbänk. Ta sedan en mejsel model stor och en gummi hammare och knacka på kransen till fjäderbenshylsan. Då släpper den efter några knack.
av wolf_lover
om den inte skulle släppa så ta och värm upp kransen till fjäderbenshylsan så kommer att släppa lättare det gjorde jag när jag bytte
av Glidan
Hallå grabbar nä det var inte själva benet som var problemet det var att få loss det,men det löste sig. Jag blev aningen förvånad när det började rinna massa små kulor på golvet,hade inte en susning om ett kullager i stötdämparen min reparationshandbok säger inget om detta.Nu börjar problemet med lagrena skall jag byta eller skall jag göra rent (kan man det)det finns en del rost på skivan.
av Glidan
Ah jag glömde, jag hittade inte alla kulorna i lagret,det var bara att köpa nytt.200 kr.Nästa dämpare skall jag ta lite lugnare.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]